Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Wahai Tuhan..Mudahkan kami ke syurga!

October 11, 2009



Bandar Indah, Sandakan, antara kawasan yang meriah di malam hari terutama pada malam minggu. Di sana, beroperasinya kelab-kelab malam yang penuh dengan wanita-wanita kupu-kupu malam dan lelaki-lelaki pemburu hiburan bebas.Ketika aku melintasi lorong-lorong di bandar Indah, berkereta dengan anak isteriku, aku melihat di beberapa wanita berpakaian seksi berdiri dalam gelap samar di beberapa lokasi. Seperti menanti sesuatu. Pada fikiranku, mereka sedang menunggu pelanggan.

"Kadang-kadang abg ingin pergi kepada wanita itu...bersiul dan memanggilnya masuk kereta...menjalani kehidupan lelaki pemburu hiburan...tapi...", aku berujar kepada isteriku."abg takutkan Allah...", lanjutku. Aku cuba menghayati kata-kata itu.

Apakah aku mampu mengatakan:

"Aku takutkan Allah!"

Di saat ada wanita jelita,punya tubuh arca, menggoda sukma, mampukah aku menuturkan kalimah, "aku takutkan Allah!?

Lelaki yang mampu menjulang kata-kata tersebut di saat nafsu bahimiah cuba menakluknya, adalah lelaki yang disebutkan dalam hadis Rasulullah SAW mengenai tujuh golongan yang diberikan perlindungan di hari mahsyar yang tiada perlindungan kecuali lindungan Allah:

رجل دعته امرأة ذات منصب وجمال فقال إنى اخاف الله 

"Lelaki yang digoda oleh wanita yang berkedudukan tinggi dan punya kecantikan, lalu dia berkata:"sesungguhnya aku takutkan Allah".



Akukah lelaki itu? Lelaki gagah yang teguh waqar dan mampu mengucapkan kalimah yang mahal itu. Wanita pelacur itu bukanlah wanita berkedudukan tinggi. Kalau wanita itu tidak mampu diucapkan kalimah itu, apalah kiranya kalau berdepan dengan wanita berkedudukan tinggi yang punya kejelitaan.


Setiap orang akan berbuat apa yang dipermudahkan baginya. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW diriwayatkan: 

قَالَ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُعْرَفُ أَهْلُ الْجَنَّةِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَلِمَ يَعْمَلُ الْعَامِلُونَ قَالَ ‏ ‏كُلٌّ يَعْمَلُ لِمَا خُلِقَ لَهُ أَوْ لِمَا يُسِّرَ لَهُ


" Berkata seorang lelaki kepada Rasulullah SAW: Apakah dapat dikenal ahli syurga dan ahli neraka?
Jawab Rasulullah SAW: Ya!.
Kata lelaki tersebut: Kalau begitu, apalah gunanya amal orang yang beramal?
Jawab baginda: Setiap orang akan beramal mengikut apa yang dijadikan baginya atau  mengikut apa yang dipermudahkan baginya.

(Saheh Bukhari dan Muslim)


Orang yang disukarkan Allah, amatlah payah hendak mendekati para pelacur itu. Apa lagi melanggannya. Dengan rahmat Allah juga dia disukarkan untuk berbuat begitu. Bersyukurlah jika anda disukarkan ke arah itu. Mungkin satu-satu waktu anda teringin sekali lalu menjalani jalan ke arah jalan tersebut. tetapi anda adalah orang yang disukarkan Allah. Anda rasa malu, takut-takut dan bimbang dilihat orang. 

Perasaan malu, takut dan bimbang sehingga anda pun tidak jadi  mendekati kehidupan lelaki pemburu hiburan itu, adalah tanda anda disukarkan Allah. Anda, insya Allah, ahli syurga.

Anda dipermudahkan untuk berbuat baik. Anda mudah sekali pergi ke surau, usrah, majlis ilmu, program-program jema'ah, itulah tanda anda dimudahkan ke arah kebaikan. Anda, Insya Allah, ahli syurga.


Semoga Tuhan mempermudahkan jalan kita ke syurga!


0 comments:

Post a Comment