Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kain pelikat pula berdiri!

October 28, 2009

Aku rasa macam nak ketawa besar bila dengar berita radio klasik dalam keretaku sewaktu memandu pulang sekolah jam 1.30 petang ini. Satu kejadian yang lebih pelik daripada sejadah berdiri dilaporkan berlaku di Yan, Kedah. Kejadian itu ialah 'kain pelikat berdiri'. Lelaki yang menanggalkan kain pelikatnya di dalam bilik dan meninggalkannya ke bilik mandi terkejut apabila kembali dan mendapati kain pelikatnya tidak berada dalam keadaan sebagaimana beliau tinggalkan. Malah, ia kelihatan berdiri.  Beliau meminta pejabat agama menjelaskan perkara tersebut.

Inilah rentetan lawak jenaka sejadah berdiri yang dihebohkan baru-baru ini. Sekarang sudah mula berdiri benda-benda lain selain sejadah. Kain pelikat sudah dilaporkan berdiri. Lepas ini,kain batik,  seluar, baju, cadar katil, tikar dan macam-macam lagi mungkin akan berdiri. Silap-silap, ada pula berita seluar dalam berdiri!

Huah!Sekali fikir memang lucu. Dua kali fikir rasa malu. Fikir berkali-kali, tak timbul pun rasa pelik dan ajaib. Sungguh hairan mengapa berita mainan sebegini dipercayai. Kalau tak percaya tentu tidak akan diberitakan dalam TV dan radio.

Masyarakatku...bangsaku...dulu nenek moyang kita terbelit dalam tahayyul yang akarnya adalah percaya keajaiban benda dan alam. Kini, setelah zaman beralih, akar kepercayaan kepada keajaiban tersebut yang menerbitkan tahayyul nenek moyang masih menjangkiti anak cucu dalam bentuk baru. Percaya benda ajaib dalam masyarakat Melayu adalah sifat kental yang bukan mudah disingkirkan.

Masih ada orang melayu percaya keris boleh berdiri sendiri dan mengatakan itu adalah kekuatan sesebuah keris. Masih ada orang Melayu percaya kayu tas punya kejaiban yang boleh menakutkan ular, kala dan semua binatang berbisa. Masih ada orang melayu admire kepada kayu koka dan meyakini keajaibannya. Kalau dulu nenek moyang percaya keajaiban benda-benda itu dengan disandarkan kepada semangat, penunggu dan sebagainya, kini anak cucu yang sudah diajarkan akidah Islam bersantun dengan mengatakan bahawa keajaiban itu adalah kerana Allah menjadi kekuatan pada benda-benda tertentu di alam ini. Apapun sandaran, nenek moyang mahupun anak cucu masih terbelenggu dalam kepercayaan kepada benda ajaib dan pelik.

Bukan aku menafikan adanya perkara khawariqul adah dan mendewakan pembuktian saintifik pada semua perkara. Tetapi, percaya benda ajaib dan pelik dalam masyarakat Melayu adalah keterlaluan dan mematikan fungsi akal!

2 comments:

Anonymous said...

Salam,ustaz..minta maaf saya x mgaji tinggi..cuma komen saya dlm artikel ni..knp ade ustaz-ustaz juge mempercayai perkara2 yg ustaz cerita kan di atas..

PERENUNG LANGIT said...

jangan dihairankan...bukankah ada juga ustaz-ustaz yang membuat pelaburan dalam internet yg kemudiannya jelas difatwakan haram...

Post a Comment