Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Keharusan jangan dipestakan.

October 20, 2014

 
Pagi ni teringat pasal pegang anjing. Selama hayatku memang belum pernah aku pegang ajing. Bukan kerana merasakan pegang anjing itu haram. Memang tak haram pun pegang anjing. Peluk anjing pun tak haram. Tapi, tidak ada keperluan nak pegang anjing. Macam juga biawak, tenggiling, tupai, landak dan binatang-binatang lain. Aku tak pegang sebab tak ada keperluan nak pegang.

Malah, pegang babi pun bukan haram. Dengan kata lain, tak dosa pun kalau pegang anjing dan babi walaupun binatang itu dilihat najis mughallazah oleh sebahagian pendapat.


Kalau nak kira, pegang tahi lagi jelek. Tapi, hari-hari kita pegang tahi. Kita ada keperluan pegang tahi sebab kena basuh berak hari-hari. Kalau pegang tahi, ittifaq ulama kena basuh sebab tahi itu najis. Tak sama dalam hal pegang anjing dan babi. Ada khilaf di kalangan mereka.

Tapi, kalau buat kempen pegang tahi sebab nak beritahu orang bahawa ia tidak haram dan tahi perlu dilayani dengan baik, itu memang kerja pelik dan ajaib. Alias kerja gila. Orang boleh tahu ketidakharaman pegang tahi melalui pendidikan ilmu sahaja. Bukan semua benda perlu dipraktikalkan untuk membuktikannya.

Orang dah tahu peluk bini bukannnya haram. Tak payah praktikal dan tunjukkan depan orang ramai. Kalau peluk depan orang, jadilah haram. Banyak perkara juga kalau sudah riak, jadi haram. Menunjuk-nunjuk itu kan petanda nifak? Jadi, kalau nak beritahu khalayak bahawa pegang anjing tak haram, tak perlu buat pesta. Para ulama yang muslih dan mujaddid telah bertungkus lumus menjelaskan dimensi ilmu kepada masyarakat agar tidak tertambat dengan pengaruh adat.

Orang kafir nak minum arak, itu tak boleh kata haram. Agamanya mungkin tak haramkan. Tapi, kalau buat pesta minum arak, ini sudah lain. Perkara yang tidak haram bagi satu kelompok, boleh jadi diharamkan, kalau dipestakan.

Bahkan, boleh makan nasi masa bulan puasa kalau sakit atau uzur. Tapi makan dalam rumah. Apa halnya sampai nak beritahu orang yang saya uzur dan sakit maka lihatlah saya makan nasi. Lantas hidang nasi di beranda rumah dan makan di tepi laluan orang. Itu sudah mempestakan keharusan. Ini tidak baik dan tidak wajar dibuat. Ini bukan cara Islam menjelaskan keharusan.

Saya memang tidak setuju membuat semacam pesta pegang anjing. Ia seperti contoh-contoh berselerak yang saya sebutkan yang mana asalnya harus tetapi pestakannya akan menukar hukum.