Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

Untuk dihubungi:

Email:
kama_wahba99@yahoo.com


Waktu Malaysia

Media

Sinar Harian Harakah Harian Metro Online Utara Online Warta Darulaman Bernama News Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Sinar Harian Utusan Online Berita Harian Online Tranungkite Sabahkini Sabahdaily Menarik TV3 Yahoo News Themalaysianinsider Aljazeera English Republika Online CNN News Eramuslim Al-Arabi Islamtoday BBC News BBC News WorldNewsNetwork Al-Ayyam Al-Ayyam UtaraNews dailymail Al-Monitor Islampedia

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

Online Services

maybank2u iRakyat CIMBcliks Ambank Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia MAS TRANSNASIONAL MALINDO AIR TM TM

TV ONLINE

TV Malaysia TV Pas TV3 Al-Muttaqin Malaysiakini TV

KULIAH ONLINE

Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM Airasia Airasia

AKSESORI

Facebook Youtube Photobucket Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET

Yahoo Messenger

Rujukan

Keharusan jangan dipestakan.

October 20, 2014

 
Pagi ni teringat pasal pegang anjing. Selama hayatku memang belum pernah aku pegang ajing. Bukan kerana merasakan pegang anjing itu haram. Memang tak haram pun pegang anjing. Peluk anjing pun tak haram. Tapi, tidak ada keperluan nak pegang anjing. Macam juga biawak, tenggiling, tupai, landak dan binatang-binatang lain. Aku tak pegang sebab tak ada keperluan nak pegang.

Malah, pegang babi pun bukan haram. Dengan kata lain, tak dosa pun kalau pegang anjing dan babi walaupun binatang itu dilihat najis mughallazah oleh sebahagian pendapat.


Kalau nak kira, pegang tahi lagi jelek. Tapi, hari-hari kita pegang tahi. Kita ada keperluan pegang tahi sebab kena basuh berak hari-hari. Kalau pegang tahi, ittifaq ulama kena basuh sebab tahi itu najis. Tak sama dalam hal pegang anjing dan babi. Ada khilaf di kalangan mereka.

Tapi, kalau buat kempen pegang tahi sebab nak beritahu orang bahawa ia tidak haram dan tahi perlu dilayani dengan baik, itu memang kerja pelik dan ajaib. Alias kerja gila. Orang boleh tahu ketidakharaman pegang tahi melalui pendidikan ilmu sahaja. Bukan semua benda perlu dipraktikalkan untuk membuktikannya.

Orang dah tahu peluk bini bukannnya haram. Tak payah praktikal dan tunjukkan depan orang ramai. Kalau peluk depan orang, jadilah haram. Banyak perkara juga kalau sudah riak, jadi haram. Menunjuk-nunjuk itu kan petanda nifak? Jadi, kalau nak beritahu khalayak bahawa pegang anjing tak haram, tak perlu buat pesta. Para ulama yang muslih dan mujaddid telah bertungkus lumus menjelaskan dimensi ilmu kepada masyarakat agar tidak tertambat dengan pengaruh adat.

Orang kafir nak minum arak, itu tak boleh kata haram. Agamanya mungkin tak haramkan. Tapi, kalau buat pesta minum arak, ini sudah lain. Perkara yang tidak haram bagi satu kelompok, boleh jadi diharamkan, kalau dipestakan.

Bahkan, boleh makan nasi masa bulan puasa kalau sakit atau uzur. Tapi makan dalam rumah. Apa halnya sampai nak beritahu orang yang saya uzur dan sakit maka lihatlah saya makan nasi. Lantas hidang nasi di beranda rumah dan makan di tepi laluan orang. Itu sudah mempestakan keharusan. Ini tidak baik dan tidak wajar dibuat. Ini bukan cara Islam menjelaskan keharusan.

Saya memang tidak setuju membuat semacam pesta pegang anjing. Ia seperti contoh-contoh berselerak yang saya sebutkan yang mana asalnya harus tetapi pestakannya akan menukar hukum.

Yahudi Sumber Kerosakan Agama.

September 29, 2014

Syiah memetik ajaran Yahudi lalu ahli Sunnah termakan ajaran Syiah. Benarlah bahawa ummat ini akan menciplak sunan Yahudi dan Nasrani dalam kehidupan.

Ada persamaan antara ajaran Yahudi dan Syiah dalam kepercayaan terhadap Al-Masih Al-Yahud dan Imam Mahdi.

# Al-Masih Yahudi adalah insan yang dijanjikan kemunculannya di akhir zaman menurut keyakinan Yahudi. Dia adalah dari keturunan Raja Daud.

1) Ketika munculnya Al-Masih Yahudi, ummat Yahudi akan berkumpul di tempat suci mereka, Al-Quds. Manakala menurut Syiah-Rafidhah, apabila muncul Imam Mahdi, para penyokongnya akan berkumpul di tempat suci mereka iaitu Kufah.

2) Yahudi percaya bahawa apabila Al-Masih Yahudi muncul, akan bangkit dari kubur para Yahudi yang telah mati dan mereka bergabung menjadi tentera Al-Masih Yahudi. Maka, demikian pula para Syiah percaya, bahawa bila munculnya Imam Mahdi, akan bangkit semula para Syiah yang telah mati untuk menjadi askar Imam Mahdi.

3) Yahudi percaya bahawa bila Al-Masih Yahudi muncul, mayat yang derhaka kepada ajarah Talmud akan bangkit semula dan disiksa oleh penganut Yahudi. Demikian Syiah meniru dengan mengatakan bila muncul Imam Mahdi, sahabat-sahabat nabi yang derhaka (Abu Bakar, Umar dan Uthman) akan dibangkitkan semula dan disiksa oleh tentera Al-Mahdi.

4) Yahudi percaya Al-Masih mereka akan menghukum setiap musuh Yahudi dan begitu pula Syiah percaya Al-Mahdi akan menghukum setiap musuh Syiah.

5) Yahudi percaya bila Al-Masih mereka muncul, ummat Yahudi jadi berubah jasad iaitu tinggi 200 hasta dan panjang umur mereka. Demikian pula Syiah mengatakan bahawa bila Al-Mahdi mereka muncul, seorang lelaki mereka akan diberi kekuatan 40 orang lelaki dan dia akan memijak musuh mereka serta pendengaran dan penglihatan mereka menjadi lebih tajam.

6) Yahudi percaya bila Al-Masih mereka muncul, banyak kebaikan akan diteguk oleh ummat Yahudi. Gunung ganang dikatakan mengalirkan  sungai susu buat mereka. Demikianlah pula Syiah mengatakan bahawa bila Al-Mahdi mereka muncul, Kufah akan mengalirkan sungai air dan susu untuk mereka.

7) Yahudi mengatakan Al-Masih mereka akan berperang dan menguasai 2/3 dunia. Demikian pula Al-Mahdi Syiah, dikatakan mereka akan menguasai 2/3 dunia.

8) Al-Masih Yahudi ghaib dan akan muncul ,  demikian pula kepercayaan Syiah mengenai Al-Mahdi.

Lebih mengherankan, Syiah mengatakan bahawa bila Al-Mahdi mucul, dia akan menyeru Allah dalam bahasa Ibrani, dia akan membuka kota-kota sambil membawa Tabut dan dia akan berhukum dengan hukum nabi Daud.

Melihat persamaan-persamaan tersebut, maka nyatalah bawa Syiah adalah ciplakan daripada kepercayaan Yahudi. Syiah adalah jambatan yang direntang untuk Yahudi merosakkan Islam. Kita melihat banyak dogma Yahudi menjadi pegangan Syiah.

Sementara, tanpa sedar, kita yang mengaku Ahli Sunnah Wal-Jma'ah menciplak kebiasaan Syiah. Syiah suka meratap tangis atas kematian, ramai kalangan kita menirunya. Syiah mencipta bait-bait "ar-ratha' " untuk pemimpin mereka yang mati, ramai pula kalangan kita berbuat hal yang sama. Syiah memuja kubur-kubur orang soleh mereka, mengunjunginya dan mengambil berkat daripadanya, malangnya ada pula kalangan kita menjejakinya dan menjadi ziarah kubur dan mengambil berkat daripadanya kerana kesolehan masa hidupnya.

Kekadang, kita cuba melawan Syiah dengan mencipta pula dongeng seumpama Syiah. Kita pun membuat cerita-cerita ajaib versi kita untuk menantang versi Syiah. Lihat dan bandingkan apa yang dihikayatkan tentang Nur Muhammad  dan semak pula apa yang Syiah riwayatkan tentang Nur Muhammad!.

Perhatikanlah sekeling kita. Sungguh banyak resapan Syiah sedang berdondang sayang mengasyik makhsyuk atas kita. Kita tidak mampu menghitungnya lagi. Kita berbaur dengan Syiah dari segi amalan dan kepercayaan.

Sebenarnya, manba' pertama adalah Yahudi....

"Boo" mantera syaitan.

September 20, 2014


Saya tidak hadir muktamar. Tapi riuh dalam media sosial meriwayatkan beberapa pimpinan di"boo" oleh sebahagian perwakilan. Kerana kenyataan pimpinan itu tidak sebagaimana yang dikehendaki, sekumpulan perwakilan melemparkan cemohan dalam bentuk ungkapan "boo". Saya sedih ada budaya sedemikian dalam jemaah yang mengaku memperjuangkan Islam.

Gelagat mem"boo" orang adalah gelagat orang-orang bodoh dan tidak berakhlak. Dalam dunia barat yang sistemnya yang diwarnai kekufuran pun akan mentafsirkannya sebagai perbuatan biadap dan rendah akhlak, apatah lagi dalam dunia Islam. Sementelahan dalam lingkungan gerakan Islam.

Islam mengajak mujadalah dengan cara yang baik (wajadilhum billati hiya ahsan) dengan mereka yang menentang Islam dari menolak dakwahnya. Tiada akal yang sempurna akan mentafsirkan perbuatan mem"boo" rakan seperjuangan itu sebagai mujadalah yang elok. Bahkan mem'boo" musuh pun boleh dihukumkan sebagai kebejatan akhlak dan peribadi.

Entah budaya siapa yang dicedok Melayu Islam dalam hal mem"boo" ini. Saya tidak percaya ada dalam thurath Islam walau sedakwat ajaran sedemikian. Saya juga yakin bahawa gerakan Islam tidak pernah mengajar hal yang sedemikian.

Menyongsang kepimpinan itu adalah menyalahi adab berjema'ah. Walau bagaimanapun, kejadian menyongsang kepimpinan itu sering terjadi dalam setiap episod sejarah perjuangan Islam. Sahabat-sahabat pemanah di bukit Uhud pun tega menyongsang arahan nabi. Itu lumrah tabiat manusia dalam menyusun organisasi. Tiada yang sempurna.

Namun mem"boo" pemimpin semasa berucap, ia bukan lumrah manusia. Ia bukan kesilapan rutin dalam menyusun ketertiban organisasi. Ia adalah mantera yang dirangka syaitan dan dilemparkan ke kelompak domba untuk diragut lahap.

Bagaimana para dunggu boleh menjadi perwakilan dan membawa suara akar umbi. Kalau demikian, ia tidak menggambarkan kebangkitan generasi kepimpinan masa depan yang berilmu dan beradab. ia tidak menawarkan pilihan yang menenangkan hati buat rakyat. Hati sanubari manusia mudah tersentuh dan benci dengan kejelikan peribadi. Orang lebih sanggup membela serigala yang bersih daripada membela kucing yang kotor cemar.

Hanya orang yang tiada idea besar, tiada gagasan bermakna, tiada hujah sahaja, melawan musuh dengan "boo". Kaum nabi Nuh, apakala sudah tidak larat mem"boo" hujah dakwah nabi Nuh, akhirnya mereka menutup telinga-telinga mereka dengan jemari mereka, bahkan menyerudung kepala mereka dengan pakaian mereka. Itulah penyakit orang yang kehilangan hujah. Kehilangan hujah bermakna kejahilan dan tiada ilmu.

Sahabat-sahabat saya dalam perjuangan, hubaya-hubayalah agar tidak menganut mantera durja itu. Bertertiblah dan jadilah pendengar yang bijak sekalipun terhadap ucapan musuh. Apatah lagi ucapan rakan seperjuagan. Rakyat sedang memerhati. Allah dan malaikat di langit terlebih memerhati gelagat kita yang mendakwa pembela agama Allah.

Kepemimpinan itu mempersendakanmu.

September 12, 2014

Lihatlah bagaiman jawatan sebagai pemimpin itu mempersendakan kamu. Ketika kamu menolak untuk dilantik sebagai pemimpin, para pengikutmu mendesakmu agar sudi menjabatnya. Ketika kamu sudah menerima amanah sebagai pemimpin itu, para pengikutmu mengkritikmu, memperlecehkanmu dan menuntutmu melepskannya. Hinggalah kamu sampai berkata:

" Alangkah baiknya kalau dulu aku tidak menerimanya...".

Demikianlah kepemimpinan itu telah mempersendakan Saidina Othman dan Saidina Ali. Hanya pemimpin yang berjiwa besar akan melepasi liuk lintuk badai makar pengikut durja.

Aku tidak mimpi mendakap kepemimpinan!