Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Cerita Salasilah

August 27, 2024

 Orang-orang di sekitar kampungku ramai yang masuk dalam kumpulan yang dinamakan keturunan Wan Mustapha. Menurut Cerita, Wan Mustapha itu bersambung leluhurnya hingga ke Raja Visnu.Aku tidak tahu riwayat Raja Visnu itu dan raja negeri mana dia.Diceritakan juga, Wan Mustapha itu menikah ramai dan anak-anaknya pun ramai. Dia asal patani dan berpetualang sampai ke Kedah. Sekali berhimpun kelarga Wan Mustapha, bercampur aduklah antara ornag Malaysia dan dengan Selatan Thailand.

Aku tidak menganbil bahagian. Aku juga tidak tergerak untuk menghubungkan salasilahku dengan Wan Mustapha itu. Bagiku, hal itu tidak jelas. Apa yang jelas, aku adalah salah satu 8 orang anak Wahab dan Saudah. Adik beradik-beradiku seibu sebapa semua dan mereka bernama Zainun, Dahari, Kamariah, Aku, Noraini, Nurulhuda, Mohd Syahril dan Norkamila.

Bapaku adalah anak Che' Mat yang bernikah dengan Zainab. Hasil pernikahan itu lahir bapaku selaku anak sulung. Anak kedua adalah Jusuh. Anak ketiga adalah Abd Rahman. Anak ke-4 adalah dipanggil makteh Mek, isteri paktih Mad. Anak ke-5 makcik Timah. Dia ada masalah mental dan kena makan ubat. Semua anak-anak Che' Mat dengan Zainab sudah meninggal. Terakhir Mneinggal adalah Pak Lang Man (Abdurrahman) yang wafat tahun 2022. 

Ceh Mat tokwanku itu menikah dua. Bini keduanya bernama Ramlah. Aku panggil Tok Melah. Dia orang Asal Guar Payang. Dengannya, dapat anak-anak lagi. Ahmad, Rohani, Bunyamin, Zulkifli dan Arif. Anak-anak Tok Wan Mat dengan Tokj Melah itu masih hidup semuanya. Mereka adalah Bapa saudara tirikuTok Wan Mat itu , Ayahnya bernama Tok tayib dan emaknya bernama Tok Sara. Tok Sara itu juga ada anak lain . Aku tak ingat namanya. Dia adalah emak kepada Paktih Akob pedu. paktih Akob pun sudah meninggal tahun lepas.

Zainab itu bin tok wanku Che Mat. Mak kepada bapaku. Dia mungkin asal Kubang Benban. Di Kubang Benban, ada orang nama Cikgu Mail. Dia masih hidup dan dulu dia baik dengan bapaku. Hubungan mereka adalah sepupu. Cikgu Mail itu aa beberapa beradik. Antaranya arwah imam Taib yang pernah jadi imam Tandob Besar.

Sebelah ibuku.

Ibuku saodah, satu-satunya anak perempuan Ismail. Ismail itu Tok Wan aku.

Haji Saleh  itu dapat 4 anak. 2 lelai dan dua perempuan. Sulung namanya Tok Piah. Kedua Ismail Tok Wan aku, ketiga namanya Ali dan ke-4 namanya Fatimah. 

Ismail dapat 3 anak: Saodah, Mansur dan Mat Zain.

Tok Piah , anak-anaknyaialah: maklong Don, Pakgah Musa, Maklang Munah, Mak Ndak (Selangor), Pakcik Man Tolak, Paktam Ismail ( duduk kg masjid -ayah kepada ??-kawan sekelas aku dulu)

Anak-anak Tokwan Ali ialah: Pakcik Ghani, Idris dan Rokiah. Tok 'Ah bini Takwan Li masih hidup masa ini.

Anak-anak Tok Timah pula ialah: Mahmud, Yaakob, Halim, Rosdi.


0 comments:

Post a Comment