Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Antara Sibugal Besar dan Nelayan Tengah

October 11, 2008

Jalan masuk ke Kampung Nelayan Tengah
Hari ini aku masuk ke Kampung Nelayan Tengah. Sekadar meninjau persekitaran. Ia sebuah kampung yang terletak bersebelahan kampung Sibugal Besar. Memasuki jalan ke kawasan perkampungan tersebut, aku rasa selesa kerana ia beraspal sepanjang jalan. Di luar, dekat jalan Sg. Batang lagi, telah terpampang papan tanda bertulis "Selamat Datang ke Kampung Nelayan Tengah". Ia mengingatkan aku kepada perkampungan baru yang wujud di beberapa tempat di Malaysia. kampung-kampung tersebut mempunyai susun atur dan lanscaping yang menyejukkan mata. Sambil lalu, ketika merentasi kampung Nelayan Tengah menaiki motosikal, aku merasakan terdapat ciri-ciri tersebut di sini walau pun tidak sepenuhnya.
Cantiknya kampung ini...itulah yang terlintas dalam fikiranku ketika melihat jalan beraspal, rumah-rumah kampung yang cantik dan bercat dengan warna pilihan masing-masing dan sungainya yang direntangi jambatan berbumbung. Seperti jambatan dalam taman bunga.
Tak sama antara Kampung Sibugal dengan Kampung Nelayan Tengah. Miski di kampung Sibugal terdapat sebuah sekolah rendah dan kampung Nelayan Tengah tidak mempunyai sekolah, Kampung Sibugal Besar tidak dapat menandingi Kampung Nelayan Tengah. Jalan Ke kampung Sibugal Besar tidak beraspal dan berlopak air di musim hujan. Rumah-rumah warga kampung Sibugal Besar secara umumnya tidak secantik rumah warga kampung Nelayan Tengah.
Jambatan Sungai Kampung Nelayan Tengah
Aku dengar Sibugal Besar terdiri daripada beberapa kampung pula. Antaranya Kampung Kagayan. Namun, ketika aku meninjau sekitar kampung sehingga ke hujung jalan, aku boleh membuat perbandingan bahawa kampung Nelayan Tengah mesih mendahului dari segi suasana dan keindahan di dalamnya.
Masjid Kampung Sibugal Besar dalam pembinaan
Cuma, di kampung Sibugal Besar, kini sebuah masjid besar sedang dalam pembinaan. Jika siap kelak, akan tersergamlah sebuah masjid kampung dari konkrit yang menjadi syiar Islam dalam kampung. Diharap, akan bersemaraklah aktiviti agama yang dapat melebarkan dakwah kepada masyarakat Sibugal Besar yang berbilang agama.

0 comments:

Post a Comment