Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

CERITA PARI-PARI

October 12, 2008

"Ustaz...pari-pari itu ada ke?", seorang muridku menyelit pertanyaan kepadaku dalam sesi pengajaran hari itu.
Aku sedang mengajar mengenai keimanan kepada malaikat. Aku menceritakan bahawa ada malaikat yang dinamakan malaikat "Mu'aqqibat" yang tugasnya adalah menjaga manusia dari bahaya pelbagai arah. Mungkin merasakan bahawa malaikat yang kuceritakan itu menyamai watak dan cerita pari-pari yang ditonton dalam tv, murid itu bertanya mengenai pari-pari.
"Tidak ada makhluk bernama pari-pari...itu semua dongengan purbakala...", aku memjawab tegas.
Persoalan yang dilontarkan murid tadi mengingatkan aku tentang serangan pemikiran karut yang sedang mengasak generasi islam dewasa ini. Media massa Malaysia mula menerima cerita karut mengenai pari-pari ini, sejauh yang aku sedar, ialah apabila sinetron Bawang Putih Bawang Merah mula ditayangkan. Ditampilkan watak pari-pari yang membantu Bawang Putih dengan kuasa-kuasa ajaibnya. Satu waktu, sinetron tersebut telah dipertikaikan oleh tokoh-tokoh agama di negara kita kerana ia boleh menjurus mempercyai tahyul dan kepercayaan karut.
Namun, pihak yang terbabit tidak mengambil perhatian serius di atas komen dan kritikan tersebut. Sinetron yang sama kini diulang tanyang kononnya atas permintaan ramai.
Tidak cukup dengan itu, ditayangkan pula siri dongeng seperti dongeng "Gadis Kecil Bersepatu Merah", "Dongeng Istana di Dasar Sungai"  dan berbagai-bagai dongeng lagi yang aku tak ingat tajuknya. Inilah bentuk cerita-cerita yang dicedok dari Indonesia.
Cerita dongeng tak jadi masalah. Cerita dongeng sang kancil dengan buaya, dongeng burung bayan dan sebagainya, ia boleh dianggap sebagai hiburan dan buat melelapkan mata anak-anak yang enggan tidur. Itupun, kalau dikira, lebih baik kita ceritakan kisah nabi-nabi dan cerita-cerita islami untuk anak-anak sebelum tidur.
Apa yang jadi masalah ialah penampilan watak pari-pari yang merupakan sisa kepercayaan hindu yang menjadi iman nenek moyang kita yang terdahulu.Islam telah datang dan membersihkan kepercayaan karut kepada dewa dewi dan hanya meyakini Allah yang punyai malaikat-malaikatnya.
Fikiran anak generasi ini sedang dicelarukan...wahai ibu...wahai bapa....selamatkan anakmu...

0 comments:

Post a Comment