Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Kuliah Tafsir: Jangan bertaqlid buta

October 22, 2008

Kuliah tafsir di masjid Jannatun Naim, Sri Taman pada malam ini mengenai celaan Allah kepada sikap bertaqlid buta kepada nenek moyang. Aku mengulas tafsir surah Al-Baqarah ayat 170 iaitu:


وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ

Maksudnya:

Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang Telah diturunkan Allah," mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami Hanya mengikuti apa yang Telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?".


Aku membuat ulasan mengenai taqlid yang harus dan taqlid yang haram. Taqlid dalam perkara usul agama seperti iman adalah tidak boleh sedangkan bertaqlid dalam perkara furu' adalah diharuskan sepetti bertaqlid kepada pendapat mazhab.

Beberapa bentuk taqlid yang diharamkan seperti bertaqlid kepada amalan kufur dan syirik, amalan khurafat, bid'ah, amalan orang kafir dan golongan fasiq dan amalan-amalan orang bodoh. Aku juga memperingatkan mengenai jangan bertaqlid kepada pemimpin yang menyesatkan kerana ia akan mebawa penyesalan di hari akhirat.

Banyak yang perlu disebut mengenai taqlid ini.Taqlid telah membelenggu masyarakat. Kerana mempertikaikan taqlid nenek moyang, artikal tahun 2005 mengenai amalan setempat, ia dilihat membahayakan keselamatan diri yang menyebabkan aku dapat pindah tempat berkhidmat. Namun, perjuangan mencabar taqlid kepada tradisi nenek moyang yang menyimpang daripada agama adalah antara perjuangan utama para nabi-nabi. Pegangan kepada warisan nenek moyang adalah selogan yang dibanggakan oleh ramai orang. Namun, agama tidak pernah memperakuinya.

"Ustaz...bagaimana dengan mengikut pemimpin menyambut tahun baru dengan tembakan bunga api...apakah itu juga bertaqlid dengan pemimpin yang dilarang?"seorang ahli jemaah mencelah sebelum kuliah malam ini kutamatkan.

"Pemimpin yang mengajak pengikutnya melakukan perkara-perakara yang menyalahi agama akan berlepas diri di akhirat kelak dan tidak mengaku bahawa merekalah meyesatkan pengikutnya. Oleh itu...janganlah jadi pengikut yang membuta tuli sehingga kita menjadi orang yang menyesal di hari akhirat kelak...", aku mengulas seadanya.

Semoga kuliah hari ini mencapai matlamatnya. Agar ahli jemaah sampai kepada satu kesimpulan, bertaqlid bukan ciri orang beragama. Dengan itu mereka akan memberhentikan amalan menghiaskan kubur dengan maqam yang membazir. Memberhentikan amalan membakar setanggi dalam majlis tahlil. Yang lebih penting, tidak mengikut secara buta tuli pemimpin yang menyesatkan.


0 comments:

Post a Comment