Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Pohon tinggi melayut ke awan

October 4, 2008

"Para ulama dahulu mengarang kitab dengan ikhlas hati...niat mereka menyebar ilmu untuk mengeluarkan manusia daripada kejahilan kepada ilmu...", aku teringat kata-kata seorang hamba Allah yang menuturkan kata-kata itu.
"Mereka mengarang kitab dan meletakkan nama mereka si muqaddimah kitab dengan gelaran seperti al-faqir ilallah, al-muznibu, al-mujrimu, yang jahil lagi serba kekurangan dan berbagai-bagai gelaran lekeh yang lain", lanjut si hamba Allah yang memberi pandangannya itu.
"Ya, amat berbeza dengan pengarang buku-buku dewasa ini...tujuan kebanyakannya adalah untuk mendapat keuntungan dari royalti, mendapat nama, kesarjanaan dan berbagai-bagai tujuan duniawi..."aku menambah dan meyetujui pendapat hamba Allah tersebut.
"Sebab itu...mereka meletakkan di pangkal nama mereka di kulit buku maupun dalam prakata gelaran-gelaran yang menunjukkan pencapaian mereka dan kesarjanaan mereka...",lanjutku.
"Benar..mereka meletakkan gelaran prof, dr,syeikh, tuan haji, maulana dan sebagainya", sambut si hamba Allah.
Masya Allah...alangkah berbeza orang berilmu zaman lampau dengan zaman ini.Aku menginsafi hakikat ini.
Sesungguhnya, dalam kerendahan hati ulama terdahulu mengarang kitab, mereka telah menebarkan islah sepanjang zaman. Ramai manusia mendapat manfaat daripada kitab mereka. Ulama dalam pelbagai bidang telah meninggalkan khazanah berharga buat ummat ini.Dari kitab mereka, para sarjana yang mencari habuan dunia mencedok isinya. 
Sesungguhnya,  kita amat kerdil di depan pohon tinggi yang melayut ke awan mengakar ke bumi seperti para ulama silam. Mereka menjadi legeh yang mengalirkan sungai yang tak pernah kering!

0 comments:

Post a Comment