Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Datanglah memikul dosa sebesar langit...

October 18, 2008


"Saya amat nakal masa muda saya...saya suka menyabung ayam, minum arak, main perempuan....sebab itu saya tak mahu pergi haji biarpun isteri saya sudah pergi....", lelaki itu menceritakan kisahnya.

Aku bersama beberapa pakcik bakal haji yang lain mendengar ceritanya.Cerita dia mengubah haluan hidupnya dengan menanamkan hasrat ingin melaksanakan haji pada tahun ini.

Kami sedang duduk bersantai sambil berbual di tangga masjid seusai solat zohor sementara menunggu sesi Kursus Perdana Haji yang akan bersambung semula jam 2 petang nanti.

"Sekarang saya sudah tinggalkan semua...segala dosa masa lalu itu, saya tak mahu lagi...pandang pun tak teringin lagi...", lelaki itu meluahkan isi hatinya.

"Biar sebanyak mana dosa kita...Allah maha pengampun...", pakcik yang seorang lagi memberi komen.

"Bersyukurlah...Allah pilih pakcik...", aku menambah ulasan."Allah akan memilih pakcik di antara sekian banyak jemaah haji jika hati ikhlas benar-benar untuk kembali kepadanya", sekadar memberi semangat tambahan kepada lelaki tersebut.

Sesungguhnya lelaki-lelaki tua dan muda yang bakal mengunjungi baitullah itu punya cerita peribadi yang pelbagai. Cerita-cerita itu kebanyakannya menjadi rahsia hati masing-masing. Semuanya berangkat menghadap Allah, menjadi tetamunya dengan harapan yang sarat dan niat yang berselirat.

Namun, hanya mereka yang ikhlas sahaja yang akan diterima Allah. Mereka yang datang mengharapkan keampunan akan diampunkan. Mereka yang datang mengharapkan islah, akan diislahkan oleh Allah swt.

0 comments:

Post a Comment