Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Akan kuceritakan tapi bukan sekarang....

October 9, 2008

Tujuan aku bangunkan blog ini adalah untuk berkarya di samping menempatkan pendapat dan pandangan terhadap sesuatu perkara. Itulah asas kepada blog ini. Blog ini yang telah aku mulakan semenjak tahun 2005 dengan hanya 6 posting, telah hampir aku tinggalkan sebagai sampah dalam dunia maya. Aku mengabaikannya dan tidak berminat untuk memposting apa-apa bahan di dalamnya. Mungkin sibuk dengan kehidupan harian menyebabkan aku tidak mempedulikan dunia blog. 
Walau bagaimanapun, mulai Julai 2008, aku kembali membuat posting baru. Blog yang telah aku tinggalkan itu aku aktifkan kembali dengan membuat penambahbaikan dalam bentuk design dan tambahan beberapa gadget baru. Aku kembali mendalami ilmu blog dan sampai kini masih cuba mendalami ilmu blog agar lebih menguasainya. 
Sebenarnya ada peristiwa penting mengapa aku terdorong untuk kembali mempedulikan blog yang hampir aku lupakan ini. Dahulu, aku merasakan blog sekadar melakarkan idea dan pandangan dan tidak lebih dari itu. Justeru, aku menhairani gempak dunia blogger yang berdepan dengan tangkapan dan berbagai tekanan. Kalau blog-blog politik, ia dikatakan telah memberi impak besar kepada perkembangan politik tanah air.
Tak perlu diceritakan apa peristiwa penting yang aku maksudkan berhubung dengan blog ini. Cukup aku katakan bahawa blog, biar sekecil manapun, ia tetap punya kesannya. Bagiku, ada rahmat di sebalik peristiwa yang terjadi. Dari minat memblogging seawal 2005, aku mendapat rahmat daripadanya. 
Akan kuceritakan mengenainya tapi bukan sekarang...
Kini aku berkhidmat di sebuah sekolah baru. Aku akan terus memblogging kerana aku merasakan menulis adalah cebisan kebebasan yang menjadi milik sejatiku.
Kepada sahabat-sahabat dan kenalan yang menjengak ke laman blog ini, aku mengajak...marilah kita miliki blog sendiri. Insya Allah...lepas ini aku akan perkatakan tentang beberapa faedah dan keajaiban zaman moden hasil daripada blog. Ia sungguh ajaib dan saya sedang dalam proses mendalaminya. Ia adalah pelajaran baru bagi saya dan belum pernah ada universiti yang memberi kuliah khusus mengenai keajaiban yang aku maksudkan.

0 comments:

Post a Comment