Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Perjuangan sepele

September 29, 2009

Perjuangan yang besar terbentang di hadapan. Namun, mengapa perjuangan sepele juga yang didendangkan?

Ramai manusia melayu masih berbicara mengenai pejuangan bangsa melayu, kononnya memperjuangkan bangsa melayu adalah tradisi yang perlu dilanjutkan sampai bila-bila. Bila sebut perjuangan bangsa melayu, hamasahnya melonjak. Semangat menjadi berkobar-kobar. Ironinya, ada pula yang bukan pun keturunan melayu sejati, tetapi semangat melayunya tinggi. Yang sejati melayu, tidak pula setinggi semangat kemelayuannya.

Itulah sebabnya ada orang yang menubuhkan pertubuhan khusus untuk memperjuangkan bangsa melayu.Pertubuhan terbesar adalah UMNO. Ada juga pertubuhan-pertubuhan lain yang melebelkan dirinya sebagai NGO.

Pertubuhan yang menamakan dirinya PERKASA itu tak lain adalah untuk melonjakkan isu berdasarkan bangsa melayu. Isu sentimen bangsa dimainkan bukan juga untuk membantu melayu tetapi semata-mata untuk menghimpunkan sokongan orang melayu kerana dengan jalan sentimen bangsa dirasakan orang melayu dapat ditakluki. Lalu, juak-juak kecil yang berada di dalamnya pun bersuara; "kami mewakili ummat melayu...", padahal ummat melayu tak pernah mewakilkan mereka untuk berbicara. Ahli-ahlinya pun tak seberapa.

Demikian, pertubuhan PEWARIS yang menganjurkan perarakan kepala lembu kira-kira sebulan yang lalu di Syah Alam, Selangor, adalah pertubuhan yang memperjuangkan emosi kemelayuan. Nampaknya macam memperjuangkan agama, tetapi agama yang bagaimana diperjuangkan,tidak dapat dipastikan. Agama melayu,mungkin. Kebetulah pula melayu sinonimkan dengan Islam. Tetapi Islam Melayu pun bermacam-macam. Kalau tanya tok bomoh pengamal ilmu hitam yang karam dalamkhurafat, tahayyul dan sihir, apa agamanya, dia pun kata, agamaku Islam". Tanya bohsia, bohjan, pelacur, mat rempit malayu dan semua melayu yang bermasalah, sama ada dari segi moral maupun agama, apa agama mereka, sepontan mereka menjawab, "agamaku Islam". Islam yang yang bagaimana? Itulah Islam Melayu. Islam yang dikaitkan dengan bangsa.

Sebab itu, Islam tiada kaitan dengan bangsa!

Perjuangan besar terbentang di hadapan, mengapa perjuangan sepele juga yang didendangkan?

Perjuangan bangsa tak akan ke mana-mana?Perjuangan bangsa akan jadi perjuangan ayam-ayam merebut hampa padi sisa tampian petani di tepi jelapangnya yang penuh dengan padi berisi. Ia juga seperti perjuangan sekumpulan dubuk yang merebuti bangkai yang tinggal sisa-sisa daging di tulang temulangnya stelah ditinggal singa yang sudah kenyang. Perjuangan bangsa juga adalah perjuangan itik-itik yang menyudu acar di bawah jemboran. Perjuangan bangsa tak bawa ke mana-mana. Sempadannya hanya di dunia dan bila sudah mati, malaikat mungkar nakir tak tanya pun apa bangsa kamu. Di akhirat, masuk syurga atau neraka bukan dikriteriakan dengan bangsa apa semasa di dunia!

Hanya orang-orang meletakkan emosi sempit di kepala sahaja yang akan responsif dengan perjuangan bangsa dan kebangsaan yang dimainkan.

Perjuangan besar terbentang di hadapan, mengapa perjuangan sepele juga yang didendangkan?

Bercakap pasal perjuangan bangsa ini, jangan fikir bangsa itu cuma dalam ertikata "syu'uban wa qabaila" sahaja. Dengan kata lain, ia bukan setakat ras dan etnik. Perjuangan bangsa adalah satu contoh kepada sikap asobiyyah. Tedapat juzuk-juzuk asobiyyah yang masih banyak dan bersenandung dalam fikiran dan pengamalan ramai orang. Dalam memperjuangkan agama sekalipun, ada yang terperangkap dalam asobiyyah.

Misalnya perjuangan mazhab.

Kata si fulan...
Aku mazhab Syafi'e.
Kata yang lain...
aku Hanafi
Aku Maliki
Aku Hambali
Kata pula penganut tariqat...
Aku Naqsyabandi
Aku Syazili
Aku Ghazali
Aku Tijani
Aku Ahmadi

Malah....dunia Islam dipecahkan kepada Sunni dan Syi'e!

Demikian...berapa banyak keakuan yang ditegakkan...semuanya adalah menegakkan juzuk kecil. Jika ia bukan perjuangan Allah, jadilah ia perjuangan asobiyyah! Jika ia dipandu semangat berlebihan sehingga menjadi perjuangan hidup, jadilah ia perjuangan asobiyyah.

Baru-baru ini pula timbul laporan dalam sebuah akhbar mengenai kebimbangan perkembangan fahaman sunnah yang dialiaskan dengan fahaman wahabi di negeri Perlis Darus Sunnah. (Sumber:Malaysiakini).

Ramai juga yang merasa ia satu ancaman terutama tokoh-tokoh agama tertentu. Beberapa mufti di negeri-negeri selain Perlis turut bersuara dan menyatakan bahawa kita perlu mempertahankan fahaman yang sedia ada yang berasaskan syafi'iyyah. Kata tokoh-tokoh ini, fahaman Salafiyyah-Wahabiyyah adalah satu ancaman kepada kelangsungan fahaman tradisi yang diamalkan di negeri-negeri di Malaysia. Dengan kata lain, perjuangan kita adalah mempertahankan fahaman berteraskan Syafi'iiyyah dan menolak fahaman yang melepaskan diri dari ikatan mazhab syafi'iyyah sebagaimana yang diterajui negeri Perlis.

Perjuangan ini pun sepele seperti perjuangan mempertahankan kebangsaan. Syafi'iyyah adalah laksana satu bangsa dalam sebuah ummat besar bernama agama Islam. Sebagaimana Melayu, satu bangsa dalam lingkungan kelompok manusia seluruh alam.

Justeru, bagi yang menentang asobiyyah, tidak harus merujuk asobiyyah kepada perjuangan bangsa-bangsa tertentu sahaja. Ia bukan sahaja perjuangan bangsa Melayu, Cina, India dan lain-lain yang namanya bangsa. Ia juga perjuangan juzuk-juzuk tertentu dalam perjuangan besar seperti uga perjuangan mazhab dalam perjuangan besar Islam.

Perjuangan melebarkan atau mempertahankan mazhab tertentu adalah sepele. Perjuangan melebarkan mempertahankan kefahaman Islam yang syumul merentasi mazhab dan tariqat, itulah perjuangan besar. Kefahaman Islam bukan dipenjarakan dalam Syafi'yyah tetapi dibiarkan bebas terbang kepada semua para mujtahid Islam yang ramai. Tiada satu individu yang berhak diperjuangkan kerana memperjuangkan individu menjerumuskan ke dalam asobiyyah. Kalau mahu memperjuangkan individu, nabi Muhammadlah yang perlu diperjuangkan. Itupun bukan memperjuangkan individunya sebagai manusia tetapi sebagai rasul Allah ke seluruh alam. Ini bermakna, memperjuangkan nabi sama dengan memperjuangkan risalahnya. Memperjuangkan risalahnya,itu bererti memperjuangkan Allah.

Perjuangan besar menanti, kenapa hal-hal sepele yang hendak kita risaukan?

0 comments:

Post a Comment