Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Di Sebalik Khawariqul 'adah...waspada...

October 15, 2008

Seorang rakan setugas bercerita kepadaku.


"Pada satu ketika Tun Mustapha datang ke Sandakan, hari Jumaat...dia solat di Masjid Daerah Sandakan....saya ada bersama pada hari itu...saya melihat Tun Mustapha...tapi...yang menghairankan, pada hari itu ipar saya di Kudat menalifon saya bahawa dia ada program bersama Tun Mustapha selepas solat Jumaat...",


"Bagaimana seorang manusia boleh berada di dua tempat dalam satu masa ustaz...", rakan itu melontarkan persoalan.


Aku terdiam. Tak tahu untuk memberi komen. Aku tak kenal sangat Tun Datu Mustapha.


"Anta lihat dengan mata sendiri di masjid daerah itu...?", aku bertanya untuk menetapkan kepastian.


"Ya...saya melihatnya lalu atas carpet merah...tak syak lagi itulah dia...",balas raka itu dengan yakin.


"Ipar di sana pun pasti juga Tun Datu Mustapha?",


"Ya...dia mempegurusikan majlis bersama Tun Mustapha itu...",


Jadi...apa nak kata lagi. Kalau sudah begitu meyakinkan dan kedua-duanya bercakap benar, Tun Datu Mustapalah itu.


Bagaimana ia mungkin terjadi, itu terpulanglah kepada jawapan siapa Tun Datu Mustapha itu. Kalau dia dari kalangan muqarrabin dengan Allah, Allah akan berikan dia kelebihan.


Namun perlu diingat bahawa seseorang yang bersahabat dengan jin juga boleh berbuat hal yang sama.


Satu ketika yang lain, seorang rakan lain pernah bercerita kepadaku tentang seorang yang bernama Hj. Muda, namanya terkenal terutama di kawasan Lahad Datu, telah dilihat berada dalam dua tempat dalam satu masa. Dia dilihat di Lahad Datu dan di Filipina dalam masa yang sama. Itulah menurut laporan dua orang yang berhubung sesudah melihat kejadian tersebut. Hal mengenai kehebatan Hj. Muda ini pun diceritakan kepadaku. Namun, menurut rakan pertama tadi, terdapat sekumpulan jemaah tabligh yang berhasrat ingin pergi ke rumah Hj. Muda namun amirnya membatalkan hasrat bila sudah sampai ke pintu pagar rumahnya. Menurut cerita yang disampaikan, amir itu melihat bayangan ular besar di atas bumbung rumahnya.


Itu semua adalah cerita-cerita yang aku dengar. Individu yang menjadi subjek itu telah meninggal dunia.

Aku mengingatkan bahawa tidak semua khawariqul 'adah itu melambangkan kewalian. Ingatlah Firman Allah :


فذرني ومن يكذب بهذا الحديث سنستدرجهم من حيث لا يعلمون، وأملي لهم إن كيدي متين


(Maksudnya: Maka biarkan Aku (Allah) denganmereka yang mendustakan peringatanku, akan aku berikan mereka istidraj sekira-kira mereka tak sedar dan kami humbankan mereka ke dalam neraka, sesungguhnya tipudayaku amat teguh..",)


رب اغفر لي ولوالدي رب ارحمهما كما ربياني صغيرا

0 comments:

Post a Comment