Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

CEPAT KAYA DAN MUDAH KAYA

October 9, 2008


Sampai bila pun orang suka kalau ada jalan untuk cepat kaya dan jalan itu pun dapat dicapai dengan mudah.

Setelah berkhirnya zaman orang ramai ghairah melabur dalam internet, setelah pelaburan tersebut diharamkan oleh kerajaan dan diharamkan pula oleh Majlis Fatwa Kebangsaan,kini terdapat kecenderungan baru dalam pelaburan. Beberapa syarikat yang menawarkan pengambilan deposit daripada orang ramai dengan pulangan keuntungan yang memikat, mula mengambil tempat. Ramai yang terpikat dan membuat pelaburan dalam syarikat-syarikat berkenaan. Antara syarikat yang begitu popular menawarkan skim ini adalah syarikat Noradz dan Mirza .

Kononnya, pelaburan dalam syarikat ini bukan sebagaimana pelaburan internet dahulu kerana terdapat buku-buku penerangan yang mendetailkan bentuk perniagaan yang dijalankan.

Walau apapun alasannya, buat masa ini saya menegaskan bahawa pelaburan seumpama itu adalah meragukan daripada dua aspek:

1. Kebolehpercayaan menunaikan janji keuntungan untuk semua orang yang melabur
2. Keesahan dari segi syarak

Siapa boleh mendakwa bahawa penipuan tidak akan mungkin berlaku?
Siapa pula berani mendakwa bahawa cara pembahagian keuntungan tersebut bersesuaian dengan konsep Mudhrabah dan tidak ada unsur riba dan gharar?

Sekadar melontarkan dua persoalan pemula itu, saya akan menyusul dengan ulasan lengkap dan rujukan berautoriti mengenainya sedikit masa lagi.

0 comments:

Post a Comment