Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Setelah Mentari Beradu-Ayyuhal Fursanun Nahar!

October 11, 2009

Buat yang berjuang mengangkat agama Allah agar menjadi yang tertinggi di antara semua millah, kenangkan pada saat kekalahan sebuah firman Allah SWT:


وَتِلْكَ الأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ


 "Dan demikianlah hari-hari yang kami silihgantikan (kemenengan dan kekalahan) di antara manusia".
(Surah Ali Imran: Ayat 140)

 Agar yang berjuang mengerti bahawa kemenangan bukan kerana kehebatan strategi dan kesungguhan bekerja semata-mata. Kunci adalah terletak pada iradat Allah SWT. Jika Allah menghendaki kemenangan bagi satu kaum dan kekalahan bagi kaum yang lain, siapa yang dapat menghalang kehendak Allah SWtT? Dia melakukan sekehendakNya. Setiap sesuatu yang Dia tentukan, ada hikmah yang tersendiri. Dialah Tuhan yang Maha Bijaksana dan manusia yang serba tidak tahu sering menginginkan sesuatu sedang Dia menginginkan sesuatu. Keinginan Dia yang mengatasi segala keinginan.

Yang telah berjuang, tidak ada istilah kekalahan. Orang beriman sentiasa menang. Menang dan kalah bukan mengikut tafsiran manusiawi tetapi menang dan kalah adalah berdasarkan ukuran Allah SWT. Seorang yang berperang dan terkorban dalam peperangan, dia telah meraih kemenangan terbesar buat dirinya. Mendapat syurga itulah fauzan 'azima.

Mendapat ganjaran pahala setelah berjuang dengan niat yang sejahtera, adalah kemenangan. Hanya orang yang beriman sahaja mengerti makna sebuah perjuangan. Oleh itu sesudah perjuangan mereka dikurniakan ganjaran pahala fi sabililah.

Bersabarlah menanti kemenangan yang dijanjikan. Perjuangan menjulang kebenaran akan menemui kesudahan cemerlang. Sabda Rasulullah SAW:



والله ! ليتمن هذا الأمر ، حتى يسير الراكب من صنعاء إلى حضر موت لا يخاف إلا الله ، أو الذئب على غنمه ، ولكنكم تستعجلون
Demi Allah, urusan ini akan sempurna (perjuangan Islam), sehingga seorang yang menunggang (tunggangannya) dari Hadhramaut sehingga San'a tidak takut sesuatu apapun selain Allah. atau tidak takut seringgala yang akan membaham ternakannya. Tetapi kamu gopoh gapah (untuk mecapai kemenangan).
(Kitab Manaqib: Riwayat Bukhari-No3342)


Jangan gundah, berlapang dada dan yakinilah bahawa Allah punya kebijakasanaan dalam mengatur urusanNya. Esok, berjalan dan berjuanglah terus kerana perjuangan tidak terhenti pada satu noktah yang dicipta oleh manusia.


0 comments:

Post a Comment