Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Racun reinkarnasi yang disebar

October 20, 2009


Hari ini, aku mengajar murid-muridku tentang hari pembalasan. Bahawa, sesudah kehidupan, kita akan mati dan kemudian kita akan bangkit dengan apa yang telah kita kerjakan untuk satu hari yang dinamakan Hari Pembalasan. Sesiapa yang berbuat baik semasa hidup di dunia, dia akan mendapat balasan yang baik pada hari tersebut. Sebaliknya, sesiapa yang berbuat jahat, mencalar angkara murka dalam dunia, dia akan mendapat balasan yang buruk pada hari tersebut.

Lalu, aku menceritakan bahawa tiada kelahiran semula di dunia ini untuk menerima balasan masa lalu. Kelahiran semula yang dipercayai dalam ajaran Hindu adalah satu kepercayaan yang tidak diterima oleh Islam. Penganut Hindu percaya bahawa adanya reinkarnasi. Seseorang yang telah melakukan kesalahan dalam kehidupannya akan mendapat balasan dalam kehidupan berikutnya.

Aku menceritakan kepada muridku kesesatan kepercayaan itu dan mengingatkan mereka tentang cerita yang sering mereka tonton sejak beberapa bulan yang lalu. Sebuah sinitron dari negara semberang bertajuk 'Si cantik dan Si Buruk Rupa". Cerita mengisahkan seorang lelaki buruk rupa yang bernama Kendil merupakan kelahiran semula seorang lelaki bangsawan bernama Arjuna. Kononnya Arjuna telah melakukan kesalahan dalam kelahiran lepas dan kerana itu dia mendapat kutukan lalu dilahirkan dalam rupa buruk si Kendil dalam kehidupan sekarang. Kutukan dalam rupa buruk itu akan dapat dihilangkan jika dia menemui cinta sejati.  Dalam cerita tersebut, seorang gadis bernama Tia telah jatuh cinta kepadanya. Ucapan  cinta Tia di malam bulan purnama berada pada kedudukan sempurna kepada Kendil akan menukarkan wajah Kendil kepada rupa Arjuna secara kekal.

Menonton cerita tersebut aku membuat beberapa rumusan:

1)Cerita itu mengandungi kekusutan kepercayaan.  Kepercayaan Islam dicampuradukkan dengan akidah Hinduism. Ibu si Kendil diperlihatkan watak sebagai ibu yang amat berserah dan berharap kepada Allah SWT. Sedangkan Arjuna pula mendapat bimbingan makhluk ghaib yang menceritakan perjalanan hidup yang terpaksa ditempuhi Arjuna demi melangsaikan hutang dosa masa lalunya. Nama Arjuna yang digunakan itu sendiri membawa mesej cedokan daripada ajaran Hindu. Arjuna adalah nama dewa kepercayaan penganut Hindu.

2) Sudah banyak juga aku tonton cerita-cerita dari semberang. Aku melihat ada kesan-kesan libralisme dalam unsur-unsur berkaitan akidah yang diterapkan dalam cerita-cerita seumpama itu. Aliran liberal dalam menganut satu-satu pegangan akidah nampaknya subur di bumi Indonesia. Pendirian liberal inilah tercerna melaui filem-filem yang diterbitkan. Liberalnya sinitron seumpama ini dalam memaparkan kepercayaan adalah lebih merbahaya dan lebih leberal berbanding filem "GUBRA" yang pernah menimbulkan kontrovesi di kalangan beberapa kalangan di Malaysia.  Sekurang-kurangnya liberal dalam"GUBRA" adalah persoalan hukum anjing yang diperselisihkan dan masalah sikap terhadap nilai akhlak. Sedangkan liberal dalam filem dan sinitron dari Semberang sudah menyentuh dimensi akidah.

3) Pihak bertanggungjawab mengenai kemasukan filem-filem luar ke dalam negara perlu menilai sesuatu filem yang hendak diterima dan ditayangkan kepada rakyat agar filem itu tidak membawa karut marut yang bersimpang siur.Lebih-lebih lagi karut marut tersebut bersangkutan persoalan akidah. Janganlah kerana filem itu datang dari negara jiran dan atas nama serantau dan mempunyai budaya yang hampir sama, kita terus menelan filem-filem mereka. Kita perlu sedar bahawa pengusaha-pengusaha perfileman di Indonesia bukan  mewakili mojoriti rakyat Indonesia.Barangkali mereka adalah sekelompok elit kristian, athies dan yang beragama secara liberal.



0 comments:

Post a Comment