Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Liut Lalang

October 29, 2009

"Hanya pejuang yang lahir daripada tarbiah yang benar yang boleh dipercayai..."

Pada hari itu, dia bercakap tentang perjuangan. Jemarinya digenggam dalam penumbuk yang menjulang ke udara. Suaranya penuh semangat, penuh wibawa. Berpatah arang berkerat rotan. Membujur lalu melintang patah. Biar putih tulang jangan putih mata. Biar mati bergalang tanah,  namun perjuangan diteruskan jua. Seribu satu kata semangat membakar jiwa keluar bergema depan ribuan khalayak. Sungguh mempersona sekalian rakyat marhaen .

Baru kemarin dia berkata begitu. Tapi hari ini kenapa boleh berubah laku?

"Saya telah sedar...selama ini saya tertipu...", demikian antara beberapa jawapan mudah, escapisme dan naif sekali.

Mengapa hari ini baru sedar? Kenapa tidak kemarin? Mengapa tidak dari dulu? Mengapa setelah terasak ke tepian dinding, baru mengatakan "kini aku sedar"?


Rakyat sedang memerhati gelagat sesetengah pemimpin yang diberikan amanah lalu mengkhianati amanah yang diberikan. Ada yang dulu berpidato penuh emosi membawa semangat juang. Ada yang berjuang dengan perjuangan suci membanteras rasuah, tapi kini lunak bercakap basa basi. Apa hendak dikatakan kepada 3 luncai yang telah menyebabkan robohnya  kerajaan  Pakatan di negeri Perak? Ada pemimpin yang semangat melayu sampai ke awan, dulu bercakap sopan santun dengan tok guru, kini menjulang keakuan dan ketidakpedulisme.Beberapa pemimpin komponen Pakatan Rakyat membuat kejutan mengisytiharkan diri meletakkan jawatan itu dan ini. Terbaru, seorang lagi ADUN Pakatan di Kelang istihar keluar parti.

Dulu, masa rimba tebal di sini, tiada lalang yang tumbuh. Kini setelah rimba menjadi huma, jagung sedang ditanam, lalang tumbuh di sana sini. Lalang-lalang yang disangka padi bukit sering meliut ditiup angin.


0 comments:

Post a Comment