Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Tragedi Padang

October 4, 2009

Serasakan aku tak mampu menulis apa-apa tentang gempa bumi yang meranapkan bandar Padang dan sekitarnya pada tanggal 29 September 2009. Peristiwa itu sangat tragis. Jemari menjadi gementar buat mencatat peristiwa yang menzahirkan sifat Jabbar, Qahhar dan Muntaqim Allah SWT. Terasa diri bertambah kerdil dalamkekerdilan yang telah sedia dirasai berdepan dengan pembuktian sebuah kuasa ketuhanan yang maha besar.

Gempa pada ukuran 7.6 pada skala Ritcher itu benar-benar sebuah mala petaka buat manusia khususnya yang menghuni bandar Padang dan sekitarnya. Sehingga kini,ribuan korban telah dilaporkan.Ramai lagi yang dibimbangi tertimbus.

Sesungguhnya manusia amat kerdil di depan kuasa Allah SWT. Itulah pengajaran terpenting daripada peristiwa yang berlaku di Padang, Indonesia, itu.

Mengamati kemusnahan yang terjadi, marilah kita tafakkur bagimanalah gempa terakhir yang akan terjadi menjelang kiamat kelak? Gempa yang terjadi di sana sini dewasa ini merupakan gempa kecil jika hendak dibandingkan dengan gempa yang akan mengkiamatkan dunia kelak.

Allahu Akbar..!



Sejurus...aku terkenang sepotong hadis nabi SAW  yang diriwayat A'ishah mengenai kejadian gempa yang akan menimpa umat ini. Sabda baginda:


يكون في آخر هذه الأمة خسف ومسخ وقذفٌ. قالت: يا رسول الله ! أنهلك وفينا الصالحون؟ قال: نعم؛ إذا كثر الخبث

Akan terjadi pada kesudahan ummat ini ditelan bumi, ditukar rupanya dan difitnah! Berkata Aishah: Ya Rasulullah, adakah kami akan dibinasakan padahal kalangan kami ada orang soleh? Jawab baginda: Ya, apabila kejahatan menjadi banyak.

Ya...bila kejahatan menguasai sesebuah negeri, maka datanglah gempa yang memusnahkan.  Allah berfirman,memberi peringatan dalam surah Al-Israk,ayat 16:

وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً


Dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, Maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, Maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan kami), Kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.
Ummat ini perlu kembali bersimpuh memohon keampunan Allah SWT dengan meneladani kaum nabi Yunus.


Ada suara menyarankan agar melancarkan taubat nasional bagi menghentikan gejala bencana  alam  yang sering menimpa ummat Islam akhir-akhir ini.

Ya...taubat nasional, taubat kebangsaan, taubat perdana atau kalau boleh taubat internasional!

0 comments:

Post a Comment