Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Ucapan Maaf Zahir Batin

October 5, 2009



Seorang rakan menimbulkan persoalan, kenapa apabila tiba hariraya Eidul Fitri,  ucapan selamat hari raya eidul fitri dikaitkan dengan ucapan maaf zahir batin? Ketika hari raya Eidul Adha, tiada pula ucapan maaf zahir batin  dikaitkan?

Aku menjelaskan persepsiku dalam persoalan yang ditimbulkan. Ucapan maaf batin yang dikaitkan dengan hari raya eidul fitri itu hanya ada dalam masyarakat Melayu secara khusus dan mungkin secara amnya kedapatan juga dalam masyarakat Nusantara. Sementara dalam kebanyakan masyarakat lain seumpama masyarakat Arab, ucapan sebegitu sempena eidul fitri tidak ada. Justeru, memohon maaf pada hari raya Eidul Fitri bukan datang dari panduan syariat.

Memohon maaf atas kesalahan sebenarnya tidak dikaitkan dengan masa.Bila sahaja  seseorang itu melakukan kesalahan,dia hendaklah segera meminta maaf dan tidak menunggu datangnya hari raya baru hendak meminta maaf.

Apa yang berlaku, masyarakat Melayu amat suka mengaitkan sesuatu amalan dengan masa.  Sebab itu majlis tahlil dikaitkan dengan hari ke tujuh, ke duapuluh, ke empat puluh dan ke seratus. Ziarah kubur pula dikaitkan dengan hari raya. Sebab itu pada hari raya, ramai orang melayu berduyun-duyun menziarai perkuburan. Kecenderungan masyarakat melayu untuk mengaitkan sesuatu amalan dengan hari tertentu ini juga menyebabkan mereka hanya mengunjungi masjid-masjid untuk solat berjema'ah dan bertaraweh pada bulan Ramadhan sahaja tetapi pada bulan yang lain mereka hilang dan tidak lagi mengunjungi masjid-masjid.

Justeru, persoalan kenapa ada beza antara hari raya puasa dengan hari raya korban dalam soal maaf zahir batin ini, jawapannya terpulang kepada kesahihan amalan tersebut berdasarkan syariat. Apabila saya katakan bahawa syariat tidak menysun amalan sebegitu, maka tidak menjadi kesalahan maupun kekurangan kalau hari raya puasa tidak disertai dengan ucapan tersebut. Tidak menjadi kesalahan juga untukmengucapkan ucapan tersebut pada hari raya puasa. Malah jika diucapkan pada hari raya korban dengan ucapan tersebut, ia juga bukan satu kesalahan.

Tetapi, amalan mengucapkan maaf zahir batin itu telah menjadi ucapan adat. Adat boleh berubah-ubah mengikut zaman, keadaan , masyarakat dan tempat.

0 comments:

Post a Comment