Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Safar Haji:Pak Mardi, Antara Tariqat dan Salafi

February 21, 2009


Aku berkenalan dengan seorang lelaki dalam lingkungan 50-an dari Indonesia. Namanya Pak Mardi. Penampilannya, seperti kebanyakan pak kyai dari Indonesia, bersongkok dengan kain serban melilit leher.
"Mana lebih anda cenderung...pengamalan Islam secara tariqat atau Salafi?", Pak Mardi melontarkan persoalan itu kepadaku.
"Kalau saya, saya memilih salafi...",ujarku menjawab lontaran soalan Pak Mardi."Kalau Pak Mardi sendiri bagaimana?", aku seterusnya bertanya pula kepada Pak Mardi.
"Yah...kalau saya lebih cenderung kepada Tariqat...dalam ertikata lain meneruskan pengamalan yang bersifat tradisi seperti tahlil, talqin dan seumpamanya...", Pak Mardi mengemukakan jalan fikirannya.
"Kenapa memilih pengamalan agama sebegitu...?"seterusnya aku bertanya.
"Dengan cara itu kita bisa membersihkan hati... ",jawab Pak Mardi."Anda pula kenapa memilih pengamalan secara salafi...",dia seterusnya melontarkan pertanyaan.
"Itu lebih meyakinkan, tanpa simpang siur, merujuk generasi awal Islam sebagai teladan...",ujarku mengenai kewajaran jalan fikirku.

*****
"Anda kira apa yang dinamakan Masjidil Haram itu?"Pak Mardi bertanyaku.
"Pada saya, semua bangunan yang namanya masjid, ia Masjidil Haram...", aku menjawab menurut keyakinanku.
"Bererti di mana-mana solat dalamnya mendapat kelebihan 100 ribu kali darjat?",soal Pak Mardi.
"Ya, begitulah...", balasku.
"Saya berpendadapat yang namanya Masjidl Haram dan berhak diganjari 100 ribu darjat solat dalamnnya itu ialah bangunan asas yang dibina pada zaman Rasulullah dahulu...demikian juga Nasjid Nabawi....persis 30 meter dari Ka'abah kalau masjid ini...", Pak Mardi menyatakan pandangannya.
"Terusterang saya tidak bersetuju dengan jalan fikir Pak Mardi, kalau begitulah, nas difahami secara statik...padahal manusia bertambah...masjid makin luas...sekiranya masjid ini diluas hingga ke hotel tempat tinggal kita, ia menjadi Masjidil Haram dan solat di dalamnya diganjari 100 ribu kali lipat berbanding masjid lain...", aku menegaskan pandanganku pula.
Demikianlah sebuah anekdot perkenalan ringkas antara aku dan Pak Mardi. Dua jalan fikir yang berbeza antara dua negara serumpun. Namun, kami saling bertasamuh meraikan perbezaan jalan fikir tersebut. Terima kasih Pak Mardi.

0 comments:

Post a Comment