Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Safar haji: Dalam jutaan manusia, aku betemu Muhairizal

February 25, 2009

Sudah lama...lebih lima tahun tidak bertemu dengan seorang sahabat lama dari Maktab Perguruan Kent. Ustaz Muhairizal. Dalam kebetulan yang tak disangka-sangka, satu hari ketika bersesak-sesak mencari ruang untuk solat Maghrib di Masjidil Haram, aku bertemu Muhairizal.
Sungguh ajaib takdir Allah swt. Dalam jutaan manusia, aku bertemu Muhairizal yang lebih lima tahun kehilangan khabar berita daripadaku. Menurutnya, dia datang ke Mekah membawa ayahnya. Seperti aku membawa ibuku.
Bercerita dengannya, dia mengkhabarkan perkembangannya. Dia sudah beranak tiga dan kini bertugas di Sk. Seremban Jaya.
Aku catatkan hal ini kerana kagum dengan takdir Allah swt. Allah yang mempertemukan manusia dan memisahkan manusia.
Para sahabat yang berkasih sayang...perlu sedar bahawa Allah yang mempertemukan mereka dan sampai saat, Allah juga akan memisahkan.
Para suami isteri yang diikatkan dengan akad perkahwinan...perlu insaf bahawa Allah yang menjodohkan mereka dan sampai saat, Allah akan memisahkan...sama ada di dunia atau dengan kematian.
Semua yang sedang bertemu...akan sampai saatnya berpisah. Semuanya disusun oleh takdir Allah yang maha esa. Jika kita memahami makna sebuah takdir sekecil ini, kita akan memahami beberapa takdir lain yang lebih besar. Lantas, kita akan meredhai semua takdir Allah tersebut.
Kita akan menjadi orang beriman yang dikagumi oleh Allah dan Rasulnya sebagaimana sabda Rasulullah dalam hadisnya:
عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ؛ إن أصابته سرّاء شكر ؛ فكان خيراً له ، وإن أصابته ضرّاء صبر ؛ فكان خيراً له
"Sungguh ajaib melihat keadaan seorang yang beriman, semua keadaan adalah baik baginya. Tiadalah keadaan ini ada pada orang lain melainkan ada pada orang beriman sahaja. Jika dia dikurniakan kesenangan, dia bersyukur. Keadaan itu menjadi baik untuknya. Jika dia ditimpa musibah, dia bersabar. Keadaan itu pun baik baginya".
(Hadis Riwayat Muslim)

0 comments:

Post a Comment