Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Lihatlah jari-jari tanganmu wahai muridku...

February 19, 2009

Adaptasi satu sessi pengajaran dalam menghuraikan makna sebuah firman:


لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم
"  Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya "
Surah At-Tin : Ayat 4
Dalam kelas hari ini, aku menceritakan kesempurnaan kejadian manusia kepada murid-muridku. Aku merumuskan bahawa kesempurnaan ciptaan Allah terhadap manusia adalah disebabkan akal yang dibekalkan untuk manusia. Berbanding semua makhluk lain, kehebatan akal yang ada pada manusia telah menyebabkan manusia berkembang maju.
Dari manusia bercawat menjadi manusia berpakaian.. Dari manusia yang menghuni gua-gua batu menjadi manusia yang membina rumah-rumah dan bangunan pencakar langit. Dari manusia yang bergerak dengan berjalan kaki, menjadi manusia berkenderaan sehingga boleh bergerak sepantas roket.
Sungguh hebat akal manusia....hebat lagi pencipta akal tersebut.
Aku bentangkan buat murid-muridku itu lebihnya manusia dengan sebab akal mereka.
Biarpun kalau berlawan lari, manusia akan kalah kepada cheetah, tetapi manusia boleh bergerak lebih pantas daripada cheetah dengan terciptanya kenderaan yang bergerak pantas seperti kereta, motosikal, jet dan sebagainya.

Cheetah boleh berlari dengan kelajuan antara 112 hingga 120 km/j
Biarpun kekuatan manusia tak dapat mengatasi kekuatan seekor gajah yang bisa menumbang pohon kayu sepemeluk, manusia telah mencipta bulldozer yang boleh meruntuhkan gunung ganang yang lebih besar.
Biarpun manusia tak dapat berenang seperti ikan, manusia boleh menyelam ke dasar laut dengan kapal selam yang diciptakan oleh manusia.
Biapun pun manusia tak dapat terbang seperti terbangnya burung, manusia boleh terbang dengan kapal terbang yang sarat dengan muatan.
Sunggu hebat akal manusia....hebat lagi pencipta akal tersebut.
Pencipta akal itu memang bijaksana. Dialah Allah yang telah menciptakan manusia dengan kejadian yang sempurna. Aku menunjukkan kepada muridku tentang ajaibnya kejadian jari jemari tangan.
"Kenapa Allah tidak ciptakan jari-jari ini sama panjang? ", aku melontarkan pertanyaan yang tidak menuntut jawapan. 
Aku menayangkan lima jemari tangan kananku.
"4 jemari ini, jari telunjuk, jari hantu, jari manis dan jari kelingkin adalah bandingan manusia yang pelbagai tingkat kehidupan dan tarafnya di dalam dunia ini. Sementara jari ibu adalah ibarat Allah yang maha kuasa...semua manusia tunduk kepada Allah yang maha kuasa sebagaimana jari-jari ini tunduk di deoan ibu jari....dan apabila mereka tunduk di depan Allah, mereka semua adalah sama depan Allah sebagaimana jari-jari yang mulanya tak sama panjang menjadi sama di depan Allah...", aku membengkokkan empat jariku di depan jari ibu.
"Pencipta jari-jari ini amat bijaksana....", aku mengeluh dan murid-muridku khusyuk mendengar tamsil ibarat yang aku lontarkan.
Kubacakan ayat Al-Quran :
أليس الله بأحكم الحاكمين
"Bukankah Allah itu paling bijak di atas segala orang yang bijak?".
Surah At-Tin : Ayat 8

0 comments:

Post a Comment