Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Berlumba Untuk Paling Kaya

February 17, 2009


Menjadi kaya memang impian kebanyakan orang. Sebab itu pelbagai usaha dilakukan untuk mencapai satu tahap kekayaan yang boleh digelar jutawan. Tidak hairan, kalau perkataan jutawan menjadi umpan dan tarikan mempengaruhi orang lain. Ini kerana menjadi jutawan memang impian kebanyakan manusia.

Beberapa perniagaan MLM menawarkan peluang untuk meraih title jutawan. Terdapat nama-nama yang dipopularkan sebagai jutawan internet. Beberapa skim pelaburan juga berjaya mempengaruhi pelanggan dengan umpan gelaran jutawan.  Realitinya, ramai yang kandas.

Baru-baru ini majalah Malaysian Bussiness telah merumuskan 40 orang terkaya di Malaysia dalam terbitannya terbarunya. 10 daripadanya adalah seperti berikut:
1. Tan Sri Robert Kuok (raja Gula)-RM26.6 bilion

2. Ananda Krishnan (Maxis)-RM26.6 bilion

3. Tan Sri Teh Hong Piow (peneraju Public Bank ) RM8.15 bilion

4. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Corporation ) - RM7.4 bilion.

5. Tan Sri Quek Leng Chan (Pemilik Kumpulan Hong Leong)- RM4.5 bilion

6. Puan Seri Lee Kim Hua(Balu kepada pengasas Genting Group, Tan Sri Lim Goh Tong)-RM3.5 bilion

7. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary (Yayasan Albukhary)-RM3.18 bilion

8. Tan Sri Vincent Tan (Berjaya Group)- RM1.79 bilion

9. Tan Sri Tiong Hiew King(Kumpulan Rimbunan Hijau)- RM1.64 bilion

10. Tan Sri Azman Hashim ( Arab-Malaysian Corp)- RM1.42 bilion.
Bagi yang beragama Islam perlulah ingat bahawa jika kekayaan yang dimiliki tidak dipergunakan sebaik-baiknya, amaran Allah SWT dalam surah Al-Quran cukup untuk menjadi ingatan.
"والذين يكنزون الذهب والفضة ولا ينفقونها في سبيل الله فبشرهم بعذاب أليم، يوم يحمى عليها في نار جهنم فتكوى بها جباههم وجنوبهم وظهورهم هذا ماكنزتم لأنفسكم فذوقوا ما كنتم تكنزون"
Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, Maka beritahukanlah kepada mereka, (bahwa mereka akan mendapat) siksa yang pedih. Pada hari dipanaskan emas perak itu dalam neraka Jahannam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, Lambung dan punggung mereka (lalu dikatakan) kepada mereka: "Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, Maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan itu."
Surah At-Taubah :Ayat 34-35
Bukan tidak ada kalangan sahabat Rasulullah yang bergelar jutawan. Mereka tidak mengumpulkan harta kekayaan mereka. Abdul Rahman bin Auf, seorang ahli perniagaan yang bukan sedikit asetnya. Namun lantaran ketinggalan satu takburatul ula solat berjema’ah bersama Rasulullah di Madinah, beliau sanggup menginfaqkan seluruh kafilah dengan keuntungan perniagaannya demi menutup kerugiannya. Miski, perbuatan tersebut masih tidak dapat menampung kerugiannya kerana tidak dapat takbiratul ula bersama Rasulullah.

Kaya sejati adalah kaya jiwa. Itulah yang paling sukar digapai.

0 comments:

Post a Comment