Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Safar haji: Paklong Solah dari Kuala Kedah

February 22, 2009

Tanggal 16 Disember 2008, pulang dari solat Subuh di Masjidil Haram, aku bersarapan pagi di kantin hotel Sevilla. Duduk di sebuah meja, aku berkenalan dengan seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Paklong Solah. Orangnya sudah kelihatan agak berumur.namun bicaranya bukan sebagaimana orang kebanyakan. Ada kematangan dan keluasan pengetahuan. Cara pemikiran pula bukan seperti angkatan agamawan tradisonal.
"Anta tahu...Islam yang berada di tangan ulama-ulama pondok tidak berkembang dalam mesyarakat. Mereka hanya membina kelompok terpencil yang ghairah menuntut ilmu dalam koloni pondok mereka...Islam hanya tersebar bila gerakan Islam memainkan peranan dalam masyarakat. Sistem dan cara hidup Islam mula tersebar dalam masyarakat bila golongan yang terdidik dengan kesedaran gerakan Islam semakin ramai dalam masyarakat..para wanita ramai bertudung, sistem ekonomi Islam mula diperkenalkan...pemikiran politik Islam mula dihayati...", Paklong Solah mengulas isu sosial dengan penuh kritis menyebabkan aku menilainya sebagai kalangan bukan sembarangan.
Paklong Solah dari Kuala Kedah
"Anta kenal ustaz Nasir Zakaria?", Paklong Solah bertanya kepadaku setelah mengetahui aku berasal dari daerah Padang Terap.
"Kenal...dia berasal dari kampung yang tak jauh dari kampung ana", jawabku.
Ustaz Nasir Zakaria adalah Ahli Parlimen bagi Padang Terap. Dia berasal dari Kampung Masjid, tidak jauh dari kampungku. Cuma selang 2 buah kampung. Di Universiti Malaya dahulu dia adalah junior kepadaku. Dalam masa-masa tertentu, aku sering bersua dengannya di rumah bapa mentuaku. Sila Klik Ustaz Nasir Zakaria untuk ke laman webnya.
Aku bersama bapa mentuaku sebelum keberangkatan ke Tanah Suci
Dia selalu bertandang ke rumah bapa mentuaku sebelum dimasyhurkan sebagai calon ahli parlimen bagi Padang Terap dalam pilihanraya umum tahun 2008. Waktu itu, aku telah menduga bahawa ustaz Nasir mempunyai urusan dengan bapa mentuaku dalam hal berkaitan calon pilhanraya umum. Ini kerana bapa mentuaku itu adalah orang kuat parti PAS di daerah Padang Terap. Dia adalah timbalan yang dipertua Pas Kawasan Padang Terap. Namun, ramai mengatakan dia adalah perancang sebenar semua gerak kerja parti di Padang Terap.
"Pak Long kenal dengan Pak ya Saud?", aku melontarkan soalan kepada Paklong Solah.
"Mengapa tak kenal pula ...kami selalu makan bersama lepas ceramah atau mesyuarat di Kuala Kedah", jawab Paklong Solah.
"Dia adalah bapa mentua saya...", aku meberitahu Pak Long Solah.
Dia agak terkejut dengan kebetulan itu.
"Anta patut terjun dalam politik dan serius mendokong perjuangan ayahmu...", Paklong Solah memeberi nasihat kepadaku.
"Ana sebenarnya kurang berminat untuk serius dalam politik...",balasku berbasa basi.
"Tidak! anta kena bersiap dari sekarang...perjuangan Pak Ya perlu diteruskan...", tukas Paklong Solah.
Saat sudah balik ke Malaysia, aku bertanya ayah mentuaku tentang Paklong Solah.Mereka memang kenal rapat dan menurut ayah mentuaku, Paklong Solah pernah ditahan di bawah ISA.

1 comments:

Anonymous said...

Ya.. Sheikh! lonjakkan perjuangan.. Malaysia masih memerlukan pejuang-pejuang yang berfikiran baru.. perjuangan Islam di Malaysia sekarang ramai penyokong tapi amat kurang perancang..

Post a Comment