Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Senioriti dalam perjuangan

February 19, 2010

Dalam berjuang untuk Islam, ada orang yang telah lama berjuang dan ada yang baru berjuang. Di antara dua kumpulan ini, tidak sama darjat mereka di sisi Allah. Orang yang telah lama berjuang mempunyai kedudukan yang lebih tinggi berbanding mereka yang baru terjun dalam perjuangan. Sebab itu, tidak seharusnhya berlaku bagi sekelompok para pejuang, yang baru terlibat mencela yang telah lama berjuang dengan sebab beberapa persoalan yang dikhilafkan.

Renungkanlah Firman Allah SWT:
 
وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.
(Surah At-Taubah: Ayat 100)

لاَ يَسْتَوِي مِنكُم مّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَـَئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مّنَ الّذِينَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَقَاتَلُواْ وَكُلاّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَىَ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Tidak sama di antara kamu orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Mekah). mereka lebih tingi derajatnya daripada orang-orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada masing-masing mereka (balasan) yang lebih baik. dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(Surah Al-Hadid:Ayat 10)
Janganlah hendaknya yang baru dikenali sebagai pejuang menunjukkan kejaguhan dalam perjuangan sehingga seolah-olah yang telah lama berjuang tidak berjuang untuk Islam.

Ketika Saidina Ali KW menerima majlis Tahkim dengan Saidina Mu'awiyah RA, muncul golongan Khawarij yang melaungkan selogan perjuangan:
لا حكم إلا لله


"Tiada hukum melainkan hukum Allah".

Mereka menentang Ali yang lebih senior daripada mereka dalam perjuangan Islam. Kononnya mereka berjuang untuk Islam, tetapi mereka telah tergelincir dari perjuangan Islam. Saidina Ali telah memerangi mereka dan menghancurkan mereka di Nahrawan.

Oleh itu, senioriti adalah kriteria penting dalam perjuangan.

Dalam perjuangan....bukan dalam ilmu! Dalam ilmu, yang baru, yang kecil, kekadang lebih berilmu daripada yang lama belajar dan yang tua dalam usia.


0 comments:

Post a Comment