Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Jangan Menuduh Orang Sebagai Firaun

February 17, 2010

Firman Allah SWT: 


هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى
Dialah Tuhanmu yang terlebih mengetahui (tentang keadaan)mu ketika Dia menjadikan kamu dari tanah dan ketika kamu masih janin dalam perut ibumu; Maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertakwa.
(Surah An-Najmu: Ayat 32)
Dan FirmanNya lagi:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا
Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang menganggap dirinya bersih? Sebenarnya Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya dan mereka tidak aniaya sedikitpun.
(Surah An-Nisa’: Ayat 49)

Tulisan ini adalah respon peringatan buat diri dan para pembaca mengenai perkembangan mutakhir ini melibatkan seorang individu yang bernama Zulkifli Nordin yang merupakan MP Kulim. Beberapa kenyataannya yang merujuk gelaran 'firaun kecil' kepada beberapa individu yang tidak dinyatakan namanya tetapi dapat dibayangkan siapa yang dimaksudkan, merupakan tuduhan yang bernada tazkiah diri yang dibimbangi bersulam takbur.

Jika ada manusia yang bernama Firaun kecil, maka lawannya adalah Musa kecil . Para penentangnya dalam isu penggunaan kalimah Allah dirujuk sebagai Firaun kecil. Rakan-rakanya dalam PKR yang yang beragama Islam seperti Zaid Ibrahim (terutamanya), termasuk Dr. Nur Manuty, Ketua Biro Agama PKR,  yang mengeluarkan kenyataan rasmi PKR mengenai isu penggunaan kalimah Allah tentu terpalit dengan pelebelan Firaun Kecil. banyak lagi pihak yang boleh difahamkan sebagai merujuk kepada Firaun Kecil yang dilebelkannya.
TG Hj Hadi, TG Nik Aziz Nik Mat, DS Anwar Ibrahim dan juga ulama-ulama besar dunia seperti Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, Dr Wahbah Zuhaili dan Dr. Taha Jabir, semuanya boleh dimafhumkan terpalit lemparan itu. Sungguh telah membujur lalu melintang patah jalan yang diambil oleh Zulkifli Nordin dalam menegakkan kesyadidan pendiriannya.
Memberi lebel kepada orang lain sebagai Firaun Kecil bukan akhlak seorang Islam.  jauh sekali akhlak para pejuang Islam.
Begitu keras nabi menghadapi tentangan daripada penduduk Taif ketika baginda bersama Zaid cuba berdakwah di sana, sehingga malaikat menawarkan untuk membalas perbuatan mereka dengan dihempapkan dengan gunung yang ada di sana, nabi SAW tidak menerima tawaran itu, malah nabi muhasabah diri atas kurang berkesannya dakwahnya itu. Inilah yang terungkap dalam munajat baginda yang masyhur berhubung peristiwa itu:

اللهم إليك أشكو ضَعْف قُوَّتِى، وقلة حيلتى، وهوإني على الناس، يا أرحم الراحمين، أنت رب المستضعفين، وأنت ربي، إلى من تَكِلُنى‏؟‏ إلى بعيد يَتَجَهَّمُنِى‏؟‏ أم إلى عدو ملكته أمري‏؟‏ إن لم يكن بك عليّ غضب فلا أبالي، ولكن عافيتك هي أوسع لي، أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات، وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة من أن تنزل بي غضبك، أو يحل علي سَخَطُك، لك العُتْبَى حتى ترضى، ولا حول ولا قوة إلا بك‏


"Wahai Tuhanku, kepada Engkau aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya upayaku pada pandangan manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah kepada siapa Engkau menyerahkan daku? Kepada musuh yang akan menerkam aku ataukah kepada keluarga yang Engkau berikan kepadanya urusanku, tidak ada keberatan bagiku asal aku tetap dalam keredhaan-Mu. Dalam pada itu afiatMu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya muka-Mu yang mulia yang menyinari segala langit dan menerangi segala yang gelap dan atasnyalah teratur segala urusan dunia dan akhirat, dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahan-Mu atau dari Engkau turun atasku azab-Mu kepada Engkaulah aku adukan halku sehingga Engkau redha. Tidak ada daya upaya melainkan dengan Engkau"

Janganlah merasa diri bersih. Jangan rasa diri menjadi Musa Kecil dan yang lain adalah Firaun Kecil kerana Allah lebih mengetahui siapa yang lebih bertakwa. Peliharalah hati dalam perjuangan jika perjuangan itu benar-benar kerana Allah. Hati yang angkuh dan takbur akan dikhatimahkan dengan kegelinciran daripada perjuangan haq. Lihatlah bagaimana nasib yang menimpa Bal'am bin Ba'ura, ulama tersohor Bani Israil yang terjelir lidahnya kerana tergelincir daripada perjuangan dan merasa dirinya hebat.
Percayalah kepada teman-teman seperjuangan. Bukan hidup berjuang dalam sebuah jema'ah kalau tiada 'husnu thiqah'!

2 comments:

Anonymous said...

hmmm kalau org umno buat sume leh kata kat depa..mahafiraunla..mahazalim lah..nape tak kata kat org pas yang dulu dok kata mahafiraun kat tun dr mahathir?..jgn igt org pas je yg alim2..org umno pun ada jugak yang alim2..

Ust Kama said...

Siapa kata mahafiraun,mahazalim...itu adalah salah. Kesalahan jangan ditiru.Kelak kita menjadi serupa.

Alim memang ada dalam UMNO. Dalam DAP pun ada. Dalam gua batu di puncak gunung Keriang pun ada orang alim. Siapa Bal'am bin Baura?Dialah alim yahudi zaman Musa. Siapa Fanhas?Dialah alim Yahudi yang menentang nabi.

Post a Comment