Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

Untuk dihubungi:

Email:
kama_wahba99@yahoo.com


Waktu Malaysia

Media

Sinar Harian Harakah Harian Metro Online Malaysiadateline Warta Darulaman Bernama News Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Sinar Harian Utusan Online Berita Harian Online Tranungkite Sabahkini Sabahdaily Menarik TV3 Yahoo News Utaranews Aljazeera English Republika Online CNN News Eramuslim Al-Arabi Islamtoday Islamtoday BBC News BBC News BBC News WorldNewsNetwork Al-Ayyam Al-Ayyam UtaraNews dailymail Al-Monitor Islampedia

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

Online Services

maybank2u iRakyat CIMBcliks Ambank Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia MAS TRANSNASIONAL MALINDO AIR TM TM

TV ONLINE

TV Malaysia TV Pas TV3 Al-Muttaqin Malaysiakini TV

KULIAH ONLINE

Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM Airasia Airasia

AKSESORI

Facebook Youtube Photobucket Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET

Yahoo Messenger

Rujukan

Lelaki 40 tahun itu adalah Abu Bakar

February 5, 2014

وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). mengandungnya sampai menyusukannya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia Telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah Aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang Telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya Aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya Aku bertaubat kepada Engkau dan Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang berserah diri".
(Surah Al-Ahqaf: Ayat 15)

Ketika Rasulullah menerima wahyu dan dilantik menjadi Rasul Allah, umur baginda adalah 40 tahun. Waktu itu umur Abu Bakar adalah 38 tahun. Sejak muda belia lagi, Abu Bakar telah bersahabat dengan Rasulullah SAW. Mereka sering berpergian bersama. Malah, mereka juga melakukan perjalanan "business" ke negeri Syam bersama.

Ibn Abbas telah meceritakan bahawa pada satu ketika, ketika umur nabi SAW 20 tahun dan Abu Bakar pula 18 tahun, mereka telah bersama-sama pergi berdagang di Syam. Rasulullah telah berteduh di bawah sepohon kayu sementara Abu Bakar bertandang belajar agama dari seorang Rahib di sana. Rahib tersebut nampak nabi SAW yang berteduh di bawah pohon kayu itu.

"Siapakah yang lelaki yang duduk di bawah pokok itu?" Rahib bertanya kepada Abu Bakar.

" Dia adalah Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutollib", Abu Bakar memberitahu nama sahabatnya itu.

" Demi Allah, dia adalah nabi. Selepas Isa A.S, belum pernah ada orang yang berteduh di bawah pohon tersebut", dengan penuh yakin sang Rahib itu berkata kepada Abu Bakar.

Itulah yang menyemai keyakinan Abu Bakar terhadap nabi Muhammad sehingga beliau sering berdamping dengan nabi SAW dan kemudiannya membenarkan kerasulan nabi SAW.

Dari sekian banyak sahabat nabi SAW, Abu Bakarlah sahabat yang menjadi Islam kedua ibu bapanya dan semua anak-anaknya. Sebab itu, pada usia 40 tahun, telah telah mendapat semuanya yang diperlukan oleh seornag lelaki yang berbahagia. Dia mendapat petunjuk agama yang benar. Dia juga dapat mengislamkan kedua orang tuanya. Dia dapat mengislamkan anak-anaknya juga. Di samping itu dia dianugerahkan amal soleh yang tiada tertanding oleh sahabat Islam yang lain. Dialah yang telah dipermudahkan Allah untuk menjadi pemerdeka 9 orang hamba yang disiksa di kota Makkah. Antaranya adalah Bilal bin Rabah dan 'Amir bin Fuhairah.

Abu Bakar juga dikatakan seorang yang dikatakan berjaya merangkul amal soleh kecintaan Allah kerana pada satu ketika Rasulullah telah bertanya beberapa soalah kepada sahabat-sahabatnya:

"Siapakah antara kalian yang datang pagi ini dalam keadaan berpuasa".
Abu Bakar berkata: "Saya!".
"Siapakah antara kalian yang hari ini ada mengiringi jenazah ke perkuburan?".
Abu Bakar berkata: "Saya!".
"Siapakah antara kalian yang hari ini memberi makan kepada orang miskin?".
Abu Bakar berkata: "Saya!".
"Siapakah antara kalian yang hari ini ada menziarahi orang sakit?".
Abu Bakar berkata: "Saya!".
Nabi bersabda:" Apabila berhimpun semua amalan itu pada seseorang, dia akan masuk syurga".

Abu Bakar memang unggul antara semua sahabat baginda. Dialah lelaki yang disebut dalam ayat 15 surah Al-Ahqaf. Dialah anak yang taat. Dialah anak yang dikandung ibunya selama 6 bulan dan disusukan selama 2 tahun. Dialah yang mencapai umur "asyuddah" pada usia 18 tahun (menurut tafsiran Ibn Abbas) di mana dia mendapat keyakinan bahawa sahabat baiknya bakal menjadi nabi. Dia lelaki yang bila mencapai usia 40 tahun, tampil sebagai hamba yang sarat dengan syukur. Diberi keluarga yang sakinah dan amal soleh. Zuriatnya diselamatkan Allah dari kekufuran.

Marilah merasa cinta kepada Abu Bakar r.a.

0 comments:

Post a Comment