Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

Untuk dihubungi:

Email:
kama_wahba99@yahoo.com


Waktu Malaysia

Media

Sinar Harian Harakah Harian Metro Online Malaysiadateline Warta Darulaman Bernama News Bernama News Suara Kontemporari The Star Melayu Nst Online Malay Mail The Star Sinar Harian Utusan Online Berita Harian Online Tranungkite Sabahkini Sabahdaily Menarik TV3 Yahoo News Utaranews Aljazeera English Republika Online CNN News Eramuslim Al-Arabi Islamtoday Islamtoday BBC News BBC News BBC News WorldNewsNetwork Al-Ayyam Al-Ayyam UtaraNews dailymail Al-Monitor Islampedia

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

Online Services

maybank2u iRakyat CIMBcliks Ambank Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia Airasia MAS TRANSNASIONAL MALINDO AIR TM TM

TV ONLINE

TV Malaysia TV Pas TV3 Al-Muttaqin Malaysiakini TV

KULIAH ONLINE

Maybank2U CIMBcliks Ambank Airasia MAS TM Airasia Airasia

AKSESORI

Facebook Youtube Photobucket Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET

Yahoo Messenger

Rujukan

KE MANA ARAH QASIDAH?

February 8, 2014

Terpulanglah kalau ada orang mahu mendekatkan diri kepada agama melalui jalan berqasidah dan berkumpul bersama-sama ahli qasidah. Lagu-lagu qasidah tidak setanding dengan lagu tarannum tilawah Al-Quran. Membaca Al-Quran itu telah pasti menjadi ibadah berdasarkan sokongan dari dalil hadis dan Al-Quran. Malah, membaca Al-Quran itu merupakan zikir yang pasti dan diganjari pahala bermula dari satu huruf sehinggalah kalimat dan ayat.

Namun, berqasidah, apakah ada dalil untuk mengatakan huruf, kalimat dan ayat dalamnya diganjari pahala. Agak melampau kalau dikatakan tiada pahala langsung dengan cara berqasidah. Namun, perlu dilihat apakah senikata dalam qasidah. Apakah senikata itu menjulang kebenaran atau menebar khayal yang tidak berasas. Dalam lantunan Qasidah, ada macam-macam. Sejarah Qasidah tidak harus dipisahkan daripada perkembangan syair zaman Arab Jahiliyyah dahulu kala.

Kita pernah baca Syair Nabighah Az-Zubyani yang membodek penguasa. Namun, kita juga membaca Syair Zuhair Ibn Salma yang mengandungi siraman kerahonaian yang lemas dikepung himpitan zaman jahiliyyah. Kita patut bersifat terbuka dalam menilai syair-syair tokoh pada zaman Jahiliyyah. Syair yang baik kita jadikan khazanah kesusasteraan yang berharga. Namun, membaca Syair itu tidak lebih baik daripada membaca Al-Quran.

Sama sekali tidak. Ada Syair yang baik dan ada yang buruk. Ada yang membangkitkan semangat dan ada yang mengkhayalkan dan melemahkan semangat juang. Yang membangkitkan semangat dan menyedarkan manusia lalai, ia menjadi saham buat pengarangnya kerana mengungkapkan kata-kata baik. Memang berkata baik itu berpahala sebagaimana sebaliknya berkata nista itu adalah dosa.

Di zaman Pasca Islam, kesusasteraan yang pernah memberanakkan syair di zaman jahiliyyah, menembahkan zuriatnya dengan memberanakkan beraneka ragam seni termasuklah apa yang sebut sebagai Qasidah. Qasidah itu istilah Arab. Ia semacam lagu-lagu. Lagu penyanyi-penyanyi kaum bangsa kita pun banyak. Ada lagu yang sangat baik senikatanya. Macam lagu M.Nasir seperti "Tanya sama burung hud-hud". Senikatanya baik dan membawa mesej ketuhanan. 

Sebenarnya, qasidah yang digilai orang dewasa ini tidak berbeza dengan lagu-lagu yang dinyanyikan oleh para penyanyi yang menjunjung citra seni mulia dalam karya mereka. Cuma, oleh kerana Qasidah itu dipelopori oleh golongan yang menggelarkan diri mereka sebagai 'Habaib', ia dilihat sebagai bahagian dari agama. Ia dirasakan cabang dari zikir sehingga ia dilagukan dalam semua keadaan. Ia dikumandangkan dalam masjid dan diiringi paluan gendang dan rebana.

Cuba kalau lagu-lagu Mahir Zain dinyanyikan dalam masjid dan diringi dengan alatan muziknya. Barangkali gempitalah masyarakat pendokong agama dan melebelkannya sebagai salah dan pencemaran kepada agama. Penghinaan kepada masjid dan menyalahgunakan masjid.

Cuba bawa M.Nasir dengan lagu-lagu ketuhanannya untuk dikumandangkan dalam masjid. Apakah ia boleh diterima sebagaimana para pengkagum Qasidah menerima qasidah dilagukan dalam masjid?Kiranya, pecahlah heboh seantero negara mendakwa bahawa para penyanyi telah menyebarkan hedonisme dalam masjid.

Andainya M.Nasir mengenakan serban dan jubah. Andainya Maher Zain meletakkan gelaran Syeikh atau Sayyid di awal namanya. Barangkali itu boleh mengubah persepsi orang lalu membenarkan pula mereka mempromosikan lagu-lagu mereka dalam masjid. Sungguh...penampilan luaran sering mempesonakan manusia!

Para pengkagum manhaj qasidah...cubalah bermenung sejenuk. Apakah keghairahan sebahagian orang kepada qasidah itu boleh membantu kebangkitan Islam atau sebaliknya? Apakah ia boleh memacu lincah perjuangan atau menambahkan gemalai asyiq makhsyuk? Jangan terpesona dengan perasaan damai dan syahdu yang diteguk semasa tenggelam dalam qasidah, akan tetapi sesudah itu tidak mampu pula bingkas bangkit menjulang harakat diri sebagai muslim yang bermaruah. Dunia Islam dan negara kian dicengkam oleh permainan musuh Islam yang berseni ribu-ribu. Padahal kita masih melenggok tari dalam alunan dan khayal dalam pujian lampau yang tidak mendorong tindakan yang berpijak di bumi nyata.

Saya tidak menyimpan amarah...tetapi menyimpan bimbang. Kecenderungan lewat terakhir ini agak membimbangkan. Saya rasa Islam tidak perlu dilukiskan  di kanvas hidup dengan lakaran abstrak yang mengkagumkan mata. Islam juga tidak perlu dilagukan dengan instrumental lagu albaladi, padang pasir, petikan gambus, paluan kompang dan "pitching" irama Qasidah.

Demikianlah yang bersenandung dalam kalbuku di masa ini....

0 comments:

Post a Comment