Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Perang adalah penawar

June 8, 2010

Firman Allah SWT:


قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ   وَيُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَيَتُوبُ اللّهُ عَلَى مَن يَشَاءُ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Perangilah mereka, niscaya Allah akan menghancurkan mereka dengan (perantaraan) tangan-tanganmu dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kamu terhadap mereka, serta melegakan hati orang-orang yang beriman. Dan menghilangkan panas hati orang-orang mukmin. dan Allah menerima Taubat orang yang dikehendakiNya. Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana.
(Surah At-Taubah: 14-15)
 
Hati ummat Islam dewasa ini menderita sakit melihat angkara murka yang dilakukan oleh Yahudi Zionis. Sakit itu datang dari luka bernanah yang tak diubati kerana ubat-ubat yang cuba digunakan selama ini tidak mujarrab dan tidak mendatangkan kesembuhan. Maka luka bernanah itu terus bernanah dan semakin merebak dari sehari ke sehari.

Sudahlah hati dihimpit sakit akibat luka bernanah yang tak pernah sembuh dengan sebab salah ubat, ditambah pula dengan kemarahan yang yang menggelodak dalam jiwa.  Sungguh malang seorang yang sakit lalu dalam sakitnya marah-marah pula. Derita dalam derita! Sakit tak sembuh, jiwa tak tenteram. 

Demikianlah bandingannya dengan ummat Islam dewasa ini.

Sebab itu Allah perintahkan nabi agar menggencarkan perang kepada orang-orang kafir di seluruh pelusuk tanah Arab kira-kira setahun selepas pembukaan kota Makkah. Perintah perang total itu diistiharkan oleh Ali bin Abi Talib pada hari Arafah haji tahun ke-9 H. sesungguhnya perintah memerangi orang-orang kafir yang selama ini memerangi Islam merupakan penawar kepada penyakit dalam hati orang Islam dan memadamkan kemarahan yang bersenandung gelisah dalam hati mereka.

Justeru, menangani permasalahan Yahudi Zionis ini, hanyalah peperangan. Peperangan itu bukan sahaja penyelesaian kepada masalah hak rakyat Palestin dan menundukkan keangkuhan Yahudi Zionis, tetapi juga merupakan terapi paling mujarab bagi jiwa ummat Islam seantero dunia. 

Ketika  ummat Islam seluruh dunia mendengar amaran-amaran daripada Perdana Menteri Turki, Racep Tayyip Erdogan ke atas Yahudi Zionis, ada sedikit rasa lega dalam hati kaum muslimin. Namun, jika seandainya beliau membuat pengistiharan perang dan menghantar tentera ke Israil, tentunya ia meleraikan banyak simpulan yang berserabut dalam hati ummat Islam. Dengan istihar perang dan menghantar bala tentera ke Israil, ia menjadi penawar hati dan mententeramkan kemarahan ummat Islam.

Kemudian, ummat Islam berharap Iran akan menunjukkan Izzahnya ke atas Israil. Ketika Iran mempersiapkan kapal bantuan di bawah Bulan Sabit Merah untuk dikirimkan ke Gaza, Yahudi Zionis mengancam dan bertekad untuk menghalang kapal bantuan yang akan dikirim itu dari mencecah pantai Gaza. Iran pula memberi amaran jika Yahudi Zionis itu berani menyentuh kapalnya. Hati ummat Islam seluruh dunia yang mendengar ancam mengancam ini mendapat sedikit kelegaan. Kalau Yahudi Zionis itu benar-benar melakukan apa yang ditekadkannya dan Iran pula mengotakan ancamannya lalu meletus perang, hati ummat Islam mendapat penawar yang melegakan.

Kalaulah Mesir pun bangkit dengan tindakan berani membuka sempadannya di Rafah membolehkan kemasukan para pejuang, banyak hati ummat Islam akan mendapat kesembuhan. Besar pahala menyembuhkan sakit dalam hati berbilion ummat Islam di dunia. Siapa yang mahu mendapat fadhilat itu?

Jika Turki bangkit....
Jika Iran bangkit...
Jika Mesir bangkit...

Cukuplah 3 negara Ummat Islam itu kerana tiga itulah tiang kedaulatan ummat Islam.

Perang adalah penawar buat kemelut hati ummat Islam dewasa ini. Inilah penawar yang sukar diperolehi. Terlalu banyak penghalangnya. Cobaannya bermacam-macam. Lebih mudah mendapatkan bunga bakawali di puncak gunung yang dikawal oleh jin dan naga buat penawar sang raja! Namun, biar betapa susah jalannya, betapa aneka ragam cobaannya, perjuangan mendapatkan penawar sejati itu perlu diteruskan.

0 comments:

Post a Comment