Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

AMAL SOLEH DIJELMAKAN SEBAGAI PEMBELA

June 27, 2013

Allah berfirman:

وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

“Dan Allah akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa dengan kemenangan mereka. Mereka tidak akan disentuh oleh azab sengsara dan tidak pula berduka”.

(Surah Az-Zumar: Ayat 61)

Mafaza
t ditafsir dalam Tafsir Ibnu kathir sebagai kebahagian dan kemenangan yang telah dicapai di sisi Allah SWT.

Imam Al-Qurtubi membawakan sebuah hadis ketika mentafsirkan ayat ini:

يحشر الله مع كل امرئ عمله فيكون عمل المؤمن معه في أحسن صورة وأطيب ريح فكلما كان رعب أو خوف قال له لا ترع فما أنت بالمراد به ولا أنت بالمعني به فإذا كثر ذلك عليه قال فما أحسنك فمن أنت فيقول أما تعرفني أنا عملك الصالح حملتني على ثقلي فوالله لأحملنك ولأدفعن عنك فهي التي قال الله} وينجى الله الذين اتقوا بمفازتهم ل يمسهم السوء ولا هم يحزنون}

Allah mengumpulkan setiap orang bersama amalnya. Maka amal orang mukmin tetap mendampinginya dalam bentuk yang amat indah dan bau sangat harum. Setiap kali orang mukmin menemui hal yang menakutkan atau mengkhawatirkan, maka amalnya itu berkata kepadanya: "Janganlah sekali-kali engkau merasa takut atau khawatir engkau yang yang dimaksudkan dengan ancaman itu dan bukan engkau yang dikehendakinya!". Apabila orang mukmin itu telah berkali-kali menghadapi bahaya itu, dia bertanya kepada orang yang mendampinginya itu: "Siapakah engkau ini? Alangkah baiknya budimu terhadapku". Amalnya itu menjawab: "Apakah engkau tidak kenal kepadaku. Aku ini adalah amal salehmu (di waktu di dunia). Engkau telah memikulku miskipun engkau merasa berat. Demi Allah aku tetap memikulmu dan membelamu".

Itulah maksud dan firman Allah yang artinya: "Dan Allah menyelamatkan orang-orang yang bertakwa karena kemenangan mereka tiada disentuh oleh azab (neraka) dan tidak pula mereka berduka cita".
 (H.R. Abu Hurairah)

Pada hari akhirat, amal soleh akan dijelmakan menjadi insan yang elok rupa dan harum bau. Ia menyenangkan orang yang memandangnya. Sebaliknya amal jahat pula akan dijelmakan menjadi kejadian yang buruk dan busuk. Ada yang ditukar menjadi ular Syuaja'ul Aqra' yang melengkari leher pelaku dosa sehingga membebankannya di akhirat.

Dalam Hadis banyak digambarkan personifikasi dan fugurasi perkara-perkara yang dalam dunia ini hanyalah sebuah abstrak. Mati diriwayatkan dalam hadis akan dijelmakan sebagai kibasy yang bakal disembelih. Al-Quran juga akan dijelmakan di alam kubur sebagai teman buat si pembacanya. Sesungguhnya alam sesudah hidup dunia ini tidak serupa dengan apa yang ada di dunia. Kita tidak akan mampu mentafsirkannya dengan menggunakan segumpal fikiran yang kita miliki.

Semoga kita akan mendapat teman pembela di akhirat yang kacak bergaya serta harum semerbak. Allahumma Amin.

0 comments:

Post a Comment