Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

HURUF WAU MENUNJUKKAN ANGKA 8

July 3, 2013

Telah menjadi kebiasaan kalangan orang Quraisy, apabila mereka menghitung, mereka akan menyebut satu, dua, tiga, empat, lima, enam, tujuh dan lapan, sembilan, sepuluh....

Lihat bagaimana Allah SWT mengiktiraf kebiasaan itu dalam Quran menerusi beberapa firmannya:




سَيَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلا قَلِيلٌ فَلا تُمَارِ فِيهِمْ إِلا مِرَاء ظَاهِرًا ولا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا


Nanti (ada orang yang akan) mengatakan (jumlah mereka) adalah tiga orang yang keempat adalah anjingnya, dan (yang lain) mengatakan: "(jumlah mereka) adalah lima orang yang keenam adalah anjing nya", sebagai terkaan terhadap barang yang gaib; dan (yang lain lagi) mengatakan: "(jumlah mereka) tujuh orang, yang ke delapan adalah anjingnya". Katakanlah: "Tuhanku lebih mengetahui jumlah mereka; tidak ada orang yang mengetahui (bilangan) mereka kecuali sedikit". Karena itu janganlah kamu (Muhammad) bertengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran lahir saja dan jangan kamu menanyakan tentang mereka (pemuda-pemuda itu) kepada seorangpun di antara mereka.
(Surah Al-Kahfi: Ayat 22)



التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ

Mereka itu adalah orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji, yang melawat, yang ruku', yang sujud, yang menyuruh berbuat ma'ruf dan mencegah berbuat munkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. dan gembirakanlah orang-orang mukmin itu.

(Surah At-Taubah: Ayat 112)

عَسَى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِنْكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا

Jika nabi menceraikan kamu, boleh jadi Tuhannya akan memberi ganti kepadanya dengan isteri yang lebih baik daripada kamu, yang patuh, yang beriman, yang taat, yang bertaubat, yang mengerjakan ibadat, yang berpuasa, yang janda dan yang perawan.

(Surah At-Tahrim: Ayat 5)

Dalam surah At-Taubah, ayat 112, apabila sampai ciri yang ke lapan, disebutakan "dan mencegah berbuat mungkar".

Dalam Surah At-Tahrim, ayat 5, apabila sampai pada ciri yang ke lapan, disebutkan "dan perawan".

Sebab itu, kewujudan huruf wau boleh membawa tafsiran lapan. Tafsiran seperti inilah yang difahami ketika melihat perbezaan antara ayat 71 dan 73 Surah Az-Zumar.

Dalam Ayat 71, Allah berfirman tentang ahli neraka yang dihalau hingga sampai ke pintu neraka yang masih tertutup dan hanya dibuka bila mereka sudah di depannya. FirmanNya:

وسيق الذين كفروا إلى جهنم زمرا حتى إذا جاؤوها فتحت أبوابها

"Orang-orang kafir dibawa ke neraka Jahannam berombong-rombongan. sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakanlah pintu-pintunya…."

Sementara dalam ayat 73, Allah berfirman tentang ahli syurga yang diarak dengan penuh kebesaran dan kehormatan sehingga sampai di depan pintu syurga yang telah sedia terbuka menanti. FirmanNya:

وسيق الذين اتقوا ربهم إلى الجنة زمرا حتى إذا جاؤوها وفتحت أبوابها

"Dan orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan dibawa ke dalam syurga mengikut rombonganya sehingga apabila mereka sampai ke syurga itu dan pintu-pintunya telah terbuka….

Perbezannya adalah huruf wau yang ada pada ayat menceritakan pintu syurga. Demikian punya sebabnya. Sebabnya adalah kerana pintu syurga itu lapan, berbanding pintu neraka itu hanya tujuh.

Demikianlah rahsia huruf wau. Sesungguhnya Al-Quran sangat seni dan penuh rahsia. Bagi yang suka menggalinya, akan menemui pelbagai keindahan dan keajaiban.

0 comments:

Post a Comment