Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

MENINGGALKAN SOLAT, ANTARA KAFIR DAN DOSA BESAR.

July 16, 2013


Banyak sekali dalil Al-Quran maupun hadis yang menisbahkan kafir ke atas orang yang meninggalkan solat. Tidak perlu disebut semuanya. Cukuplah sekadar beberapa dalil yang boleh dijadikan renungan orang yang mahu mengambil iktibar. Orang yang tidak mahu ambil iktibar, dibawa sejuta dalil pun tidak memberi makna juga.

Firman Allah SWT:

ما سلككم في سقر؟ 
قالوا لم نك من المصلين، ولم نك نطعم المسكين، وكنا نخوض مع الخائضين وكنا نكذب بيوم الدين

"Apa yang menyebabkan kalian masuk ke dlaam neraka Saqar? Mereka berkata: Ia adalah lantaran kerana kami tidakl mendirikan solat dna tidka memberi makan kepada orang miskin serta kami hanyut bersama ornag yang hanyut. Kamu juga mendustakan hari kiamat".

(Surah Al-Mudatsir: Ayat 42)

Nabi SAW menyebutkan:

بين الرجل وبين الكفر ترك الصلاة

" Antara seseorang itu dengan kekafiran adalah meninggalkan solat"
(hadis Riwayat Muslim)

Sabda nabi lagi tentang orang yang meninggalkan satu solat iaitu solat Asar:

 من ترك صلاة العصر حبط عمله


" Sesiapa yang meninggalkan solat Asar, maka musnahlah amalnya".

(Hadis riwayat Bukhari dan Ahmad dan Nasai daripada Buraidah)


وعن عبد الله بن عمر عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه ذكر الصلاة يوما فقال: من حافظ عليها كانت له نوراً وبرهاناً ونجاةً يوم القيامة، ومن لم يحافظ عليها لم تكن له نوراً ولا برهاناً ولا نجاةً، وكان يوم القيامة مع قارون وفرعون وهامان وأبي بن خلف

" Daripada Abdullah bin Umar beliau mengatakan bahawa Nabi SAW pada satu hari menyebut mengenai kepentingan solat lalu baginda bersabda: Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu akan menjadi cahaya buatnya, bukti dan keselamatan di hari Qiamat. Sebaliknya, sesiapa yang tidak memeliharanya, tiadalah baginya cahaya, tiada bukti dan tiada keselamatan di hari akhirat. Pada hari akhirat kelak dia akan bersama Qarun, Firaun, Haman dan Ubai bin Khalaf". (Hadis Riwayat Ahmad dan menurut Haithami, perawinya adalah Tsiqah)

Ibn Qayyim Al-Jauziyah menyebut:


يقول ابن القيم رحمه الله: "من شغله عن الصلاة ملكه حشر مع فرعون، ومن شغله عنها ماله حشر مع قارون، ومن شغله عن الصلاة جاهه حشر مع هامان، ومن شغله عنها تجارته حشر مع أبي بن خلف
فإذا كان من لم يحافظ على الصلاة يحشر مع هؤلاء الكفرة العتاة -وهم أشد أهل النار عذابا فما بالكم بمن تركها تركا كليا وعاش عمره لم يركع لله ركعة ولا سجد له سجدة؟

Sesiapa yang disibukkan dari solat oleh kerajaannya, dia akan dihimpunkan kelak bersama Firaun. Sesiapa yang disibukkan oleh hartanya, dia akan bersama Qarun. Sesiapa yang disibukkan dari solat oleh pangkat kemuliaan, dia akan bersama Haman. Sesiapa yang  disibukkan oleh perniagaannya, dia akan bersama Ubai bin Khalaf. 

Jika hanya kerana tidak menjaga solatnya seseorang itu dihimpunkan bersama manusia derhaka itu, sedangkan mereka adalah manusia yang paling teruk mendapat siksa neraka, maka bagaimana halnya jika seseorang  itu meninggalkan seluruh solatnya dan hidup tanpa rukuk dan sujud kepada Allah SWT?

Hadis-hadis yang menyifatkan kekafiran ke atas orang yang meninggalkan solat banyak dan tidak diragui kesahihannya. Para ulama punya tafsiran yang berbeza mengenai haids-hadis tersebut dengan mengaitkan sama ada perbuatan meninggalkan itu kerana menafikan kewajipannya atau kerana kemalasan, kesibukan serta meringankan kepentingannya.

1) Jika seseorang itu meninggalkan solat kerana menganggapnya tidak wajib, sepakat para ulama mengenai kakafirannya. Ini kerana kewajipan solat adalah mutlak dan tsabit secara dharuri dalam nas Al-Quran maupun Hadis. Menolak satu hukum yang dharuri kerana ingkar ada kafir tanpa khilaf.

2) Sementara seseorang yang meninggalkan solat kerana malas, sibuk atau meringan-ringankannya, maka para ulama punya perbezaan pandangan mengenai hukumnya iaitu:

a) Imam Ahmad bin Hambal mengatakan dia adalah kafir dan murtad dari Islam dan dihukum bunuh.

(Inilah fatwa para sahabat nabi dan generasi salafus soleh ke atas orang yang meninggalkan solat dengan sengaja. Perihal mengkafirkan orang yang meninggalkan solat telah masyhur di kalangan mereka dan tidak ada kalangan sahabat yang menyalahinya.)

b) Imam Abu Hanifah berpandangan orang yang tidak solat kerana malas hendaklah dipenjarakan sehingga dia kembali solat.

c) Pandangan dari Imam Syafie dan Malik pula, orang yang meninggalkan solat tidak menjadi kafir tetapi hendaklah dihukum hudud bunuh jika berterusan meninggalkan solat sekalipun setelah diberi amaran dan disuruh bertaubat.

Meneliti kepada perbezaan pandangan mengenai ornag yang meninggalkan solat dengan sengaja kerana malas, meringan-ringankan kewajipannya, jelas bahwa tiada pandangan ulama yang meremehkan orang yang meninggalkan solat. Sekalipun ada pandangan yang tidka mengkafirkannya seperti pandangan  Abu hanifah, Malik dan Syafie, mereka menetapkannya sebagai satu jenayah kesalahan sama ada ta'zir atau hudud dan pemerintah punya tanggungjawab menguatkuasakan undang-undang ke atas mereka.

Sekalipun jika mengambil pandangan yang mengatakan bahawa meninggalkan solat itu tidak menjadi kafir tetapi hanya dosa besar (Sebagaimana pandangan Abu Hanifah, Malik dan Syafie), perlulah dijelaskan prinsip mengenai dosa. Sesuatu dosa itu adalah saling mempengaruhi. Dosa kecil jika dibuat berterusan akan membawa kepada dosa besar. Dosa besar jika dilakukan berterusan, ia akan membawa kepada kekafiran. Maka, seorang yang meninggalkan solat secara sengaja untuk sekali sekala, itu mungkin boleh dikatakan berdosa besar. Tetapi, jika berterusan meninggalkan solat, dosa besarnya telah membawanya kepada kekafiran.

Imam Ibn Taimiyyah menyifatkan orang yang meninggalkan solat itu tidak layak dijawab salamnya dan tidak perlu ditunaikan jemputannya. Demikianlah seorang bapa tidak harus mengahwinkan anak perempuannya dengan orang yang tidak solat kerana orang itu bukan seorang muslim dan bukan layak untuk muslimah dan tidak boleh dipercayai untuk diserahkan anak perempuan dan melahirkan zuriat-zuriat dengannya.

Sebagai kesimpulan, dapatlahlah dirumuskan bahawa:

1) Seorang yang meninggalkan solat kerana ingkar kewajipannya, dia adalah kafir murtad secara sepakat di kalangan ulama.

2) Jika dia meninggalkan solat kerana malas, sibuk atau apa sahaja alasannya dan perbuatan itu disengajakan, maka ada khilaf ulama mengenainya kepada dua pandangan. Ada yang mengkafirkannnya sama seperti yang meninggalkan kerana ingkar tadi. Ada pula yang menjatuhkan sebagai fasiq, derhaka dan berdosa besar. Namun, pandangan kedua ini tidak meninggalkannya tanpa sebarang tindakan. Dia perlu disuruh bertaubat dan kembali solat. Jika tidak, hukuman menantinya sama ada dipenjara atau dibunuh.

Wahai orang yang meninggalkan solat!
Dengan jalan apa lagi kalian hendak melepaskan diri? Anda tidak akan menemui pembela di kalangan ulama muktabar kaum muslimin. Jika anda mati sebagai orang yang tidak solat, anda akan masuk neraka.  Meninggalkan solat adalah meruntuhkan agama kerana tiang agama itu adalah solat.



0 comments:

Post a Comment