Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Slot ceramah agama di Pusat Penyelidikan Perhutanan Sepilok

September 19, 2008

"Ustaz...kata ustaz, sesiapa solat berjemaah 40 hari dengan mendapat takbir pertama, dia dibebaskan daripada neraka dan sifat munafik, bagaimana dengan kami yang terpaksa bekerja dan kadang-kadang outstation ke dalam hutan, tentu susah untuk mendapat solat jemaah sebegitu, munafiqlah kami..." seorang kakitangan Pusat Penyeldikan Perhutanan Sepilok melontar persoalan tersebut setelah selesai sesi ceramah dan bermulanya sesi soal jawab.
Soalannya tersebut merujuk kepada sepotong hadis yang baru kubacakan berbunyi:
من صلى لله أربعين يوماً في جماعة ، يدرك التكبيرة الأولى ، كتب له براءتان: براءة من النار ، وبراءة من النفاق
(Maksudnya: Sesiapa yang solat 40 hari berjemaah, serta mendapat takbiratul ula, dituliskan baginya dua kelepasan: Kelepasan daripada neraka dan kelepasan daripada nifak)
Persoalan itu kujawab dengan satu bandingan. Kataku, jika aku mengatakan kepada sekumpulan kanak-kanak, "sesiapa yang dapat mengambil Al-Quran ini, dia adalah orang pandai...". Perkataanku tersebut tentulah tidak membawa maksud bahawa orang yang gagal mengambil Quran itu sebagai bodoh.Perkataanku tersebut cuma menarik semangat perlumbaan kanak-kanak tersebut bagi mengambil Al-Quran tersebut. Maka, demikianlah Rasulullah, saat menuturkan kata-kata tersebut, bukanlah bermaksud bahawa orang yang tidak solat berjemaah 40 hari dengan mendapat takbiratul ula sebagai munafiq dan ahli neraka semuanya. Adalah salah jika memahami hadis tadi sebagaimana si penanya tadi.
Persoalan tersebut adalah antara 10 soalan yang dilontarkan dalam sesi soal jawab selepas slot ceramah yang kusampaikan kepada kumpulan kakitangan Pusat Penyelidikan Perhutanan Sepilok hari ini.
Ceramahku pada hari ini adalah atas jemputan En. Anuar, seorang pegawai penyelidik di sana. Beliau merupakan warga di kawasan kejirananku yang kerap bertembung denganku dalam sesi solat sunat taraweh di masjid Al-Fajar.
Ceramah yang bermula jam 10.15 itu memakan masa hampir 2 jam. Jam 12 baru berakhir. Itupun kerana desakan waktu kerana hari ini adalah hari Jumaat.

0 comments:

Post a Comment