Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Wahai Tuhan yang membolak balik hati...tetapkan hati kami atas agamaMu dan ketaatan

September 26, 2008

"Kita punya sekeping hati yang berada antara dua jari Alllah dan Dia boleh membolak balikkan hati kita mengikut kehendaknya...", demikian antara lain isi kandungan tazkirah antara taraweh yang aku lontarkan malam ini.

"Seorang yang beramal soleh, belum tentu akan beramal soleh selamanya...seorang yang beramal derhaka, belum tentu akan beramal derhaka selamanya. Berapa ramai, dalam sejarah, orang baik bertukar menjadi derhaka dan berapa ramai juga orang derhaka bertukar menjadi baik...Allah yang memiliki hati manusia dan dia boleh membolak balikkan semahunya....", lanjutku menperjelaskan maksudku.

Aku menggapai sebuah cerita yang belum pernah aku temui sumbernya dalam mana-mana kitab tafsir atau buku sekalipun. Aku cuma mendengarnya dari Datuk Seri Sanusi Junid ketika dia masih lagi sebagai MB negeri Kedah dan menyampaikan ceramahnya di Kolej Mara Kuala Nerang.

Itulah cerita Firaun sebelum dia menjadi bejat dan derhaka sehingga dikutuk dan dilaknat. Menurut cerita itu, dahulunya Firaun adalah kesayangan Allah SWT kerana 3 amalan terpujinya iaitu ; suka bangun di awal dini, tidak membazir dan bersikap dermawan. Namun sikap itu telah dibuangkannya dengan nasihat Hamam, menterinya. Akhirnya Firaun menjadi bejat dan derhaka sehingga mengakui dirinya Tuhan.

"Subhanallah...ya muqallibal qulub...tsabbit qulubana 'ala dinik...", aku mengaitkan cerita Firaun itu dengan hakikat hati yang boleh dibolak balikkan oleh Yang Maha Pencipta.

Sebab itu Nabi ajarkan kita satu doa sebagaimana disebutkan dalam hadisnya:


Diceritakan oleh Abu Mu'awiyah daripada Al-A'masy daripada Abu Sufyan daripada Anas bahawa Nabi SAW banyak berdoa: Wahai Tuhan yang menetapkan hati, tetapkan hatiku atas agamaMU. Mereka (para sahabat) bertanya: Ya Rasulullah, kami beriman denganmu dan apa yang kamu bawa, apakah kamu masih takut lagi tentang kami?Jawab baginda: Ya, sesungguhnya hati-hati manusia berada di antara dia jari Allah, Dia membolak balikkannya. (Sunan Ibn Majah)

0 comments:

Post a Comment