Pada bulan Ramadhan ini ada cadangan agar solat sunat tasbih dibuat, terutamanya malam raya. Sebenarnya amalan solat tasbih ini diperselisihkan di kalangan ulama. Bagi yang mengamalkannya, dasarnya adalah hadis berikut:
Menurut Syeikh Usaimin, terdapat pandangan yang berbagai-bagai mengenai hadis di atas.. Ada yang mensahihkannya, ada yang yang menyifatkannya hadis hasan, hadis daif malah ada pendapat mengatakannya maudhu'.
Ibnu Al-Jauzi mengatakan bahwa hadis tentang solat tasbih di atas adalah daif dan belia meletakkannya dalam kitab Al-Maudhu'at. Imam Tirmizi mengatakan ia bukan hadis. Imam Nawawi meriwayatkan daripada Uqaili bahawa tidak ada hadis yang thabit mengenai solat tasbih.. Demikian Ibn Al-Arabi mengatakan bahawa hadis tentang solat tasbih itu bukan sahih dan bukan hasan. As-Sayuti memetik pendapat Al-Hafiz Ibn Hajar, beliau menyifatkan turuq hadis ini daif semuanya.
Melihatkan kepada komen-komen para ahli hadis mengenai hadis di atas, Syeikh Ibn Usaimin mengatakan bahawa beramal dengan solat tasbih bukan sunnah dan hadis tersebut adalah daif daripada beberapa aspek:-
عَنْ عكرمة عَنْ ابنِ عبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ للعبَّاسِ ابنِ عَبْدِ المُطَّلِبِ : « يَا عبَّاسُ يَا عَمَّاهُ ! أَلا أُعْطيكَ ، أَلا أَمْنَحُكَ ، أَلا أَحْبُوكَ ، أَلا أَفْعَلُ بِكَ عَشْرَ خِصَالٍ ؟ إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ ذَلِكَ غَفَرَ اللهُ لَكَ ذَنْبَكَ : أَوَّلَهُ وَآخِرَهُ ، قَدِيمَهُ وَ حَديِثَهُ خَطَأَهُ وَعَمْدَهُ ، صَغِيرَهُ وَكَبِيَرهُ ، سِرَّهُ وَعَلانِيَتَهُ ، عَشْرَ خِصَالٍ : أَنْ تُصَلِّيَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ تَقْرَأُ في كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَسُورَةً ، فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الْقِرَاءَةِ في أَوَّلِ رَكْعَةٍ فَقُلْ وَأَنْتَ قَائِمٌ : سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِ وَلا إِلهً إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ خَمْسَ عَشَرَةَ مَرَّةً ، ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ رَاكِعٌ عَشَراً ، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنَ الرُّكُوعِ فَتَقُولُهَا عَشْراً ، ثُّمَ تَهْوِي سَاجِدَاً فَتَقُولُهَا وَأَنْتَ سَاجِدٌ عَشْراً ، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ مِنَ السُّجُودِ فَتَقُولُهَا عَشْراً ، ثُمَّ تَسْجُدُ وَتُقُولُهَا عَشْراً ، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ فَتَقُولُهَا عَشْراً ، فَذلِكَ خَمْسٌ وَسَبْعُونَ في كُلِّ رَكْعَةٍ ، تَفْعَلُ ذلِكَ في أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ ، إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُصَلِّيَهَا في كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً فَافْعَلْ ، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَفِي كُلِّ جُمُعَةٍ مَرَّةً ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِي كُلِّ شَهْرٍ مَرَّةً ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِي كُلِّ سَنَةٍ مَرَّةً ، فَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَفِي عُمُرِكَ مَرَّةً
Hadis Riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan Ibn Khuzaimah
-Maksud hadis tidak diperturunkan kerana tulisan ini membincangkan mengenai pandangan tokoh tentang taraf hadis ini.
-Maksud hadis tidak diperturunkan kerana tulisan ini membincangkan mengenai pandangan tokoh tentang taraf hadis ini.
Menurut Syeikh Usaimin, terdapat pandangan yang berbagai-bagai mengenai hadis di atas.. Ada yang mensahihkannya, ada yang yang menyifatkannya hadis hasan, hadis daif malah ada pendapat mengatakannya maudhu'.
Ibnu Al-Jauzi mengatakan bahwa hadis tentang solat tasbih di atas adalah daif dan belia meletakkannya dalam kitab Al-Maudhu'at. Imam Tirmizi mengatakan ia bukan hadis. Imam Nawawi meriwayatkan daripada Uqaili bahawa tidak ada hadis yang thabit mengenai solat tasbih.. Demikian Ibn Al-Arabi mengatakan bahawa hadis tentang solat tasbih itu bukan sahih dan bukan hasan. As-Sayuti memetik pendapat Al-Hafiz Ibn Hajar, beliau menyifatkan turuq hadis ini daif semuanya.
Melihatkan kepada komen-komen para ahli hadis mengenai hadis di atas, Syeikh Ibn Usaimin mengatakan bahawa beramal dengan solat tasbih bukan sunnah dan hadis tersebut adalah daif daripada beberapa aspek:-
- Asal ibadat adalah haram sehinggalah ada dalil soheh yang mensyariatkannya.
- Hadis mengenainya berbeza-beza
- Tidak ada imam mazhab yang mengatakannya sunat-Ibn Taimiyyah
- Kalaulah solat tasbih ada dalam Islam, tentulah ia diriwayatkan tanpa keraguan dan tentu akan masyhur di kalangan umat Islam kerana besarnya faedahnya.
Ulasanku: Jika nas mengenai solat tasbih ini dipertikaikan kesahihannya oleh ramai kalangan tokoh, dan tidak disunatkan pula oleh imam mazhab, mengapa pula kita hendak lakukannya. Sesuatu ibadat hendaklah ditegakkan atas dasar yang qat'i. Solat tasbih tidak mencapai tahap itu. Bukankah banyak lagi ibadat sunat yang disebutkan oleh dalil-dali yang qat'i? Itupun tidak dapat diamalkan. Solat Tahajjud ada disebutkan dalam Al-Quran dan hadis. Apakah sudah tahajjud kurang memikat fadilatnya?
0 comments:
Post a Comment