Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Bila seseorang disiksa dalam kubur...apakah ia melibatkan ruh dan jasad?

September 28, 2008


Perbualan di atas tangga surau Al-Fajar pagi kelmarin berkisar pelbagai isu. Memang begitu rutin hari cuti bagi beberapa kalangan guru agama yang solat subuh di Surau Al-Fajar. Dari topik agama, kemasyarakatan hinggalah isu-isu politik dan negara. Di sanalah sebuah kebebasan bersuara dileraikan...


"Apabila seseorang itu meninggal dan dimasukan ke dalam kubur, dia akan diazab atas dosa-dosanya, apakah azab tersebut ke atas jasad atau ruhnya, atau kedua-duanya?", salah seorang daripada kami melontarkan isu.

Bagiku, agak sulit menjelaskan hal ini kerana ia adalah persoalan ghaib. Dalam hadis disebutkan bahawa ruh seseorang manusia akan dikembalikan ke jasadnya untuk disoal mungkar dan nakir. Jika difahami hadis ini, tentunya ia membawa maksud mayat itu hidup dalam kubur. Orang tentu akan musykil, bagaimana pula jika mayat yang tak berkubur seperti yang hangus terbakar atau dimakan binatang buas?

"Kita tidak boleh menggunakan akal fikiran kita di dunia untuk mentafsir dan menghuraikan keadaan di alam ghaib dan alam akhirat...alam dunia dan alam akhirat tidak sama dan tidak boleh difikiri oleh kayu ukur fikiran yang kita miliki di dunia...sekadar yang dikhabarkan oleh Allah dan RasulnNya, itulah yang kita imani...", aku memberikan pandanganku. Sebenarnya, aku masih kekurangan dalil komprehensif untuk mengupas isu tersebut.

Setelah membuat sedikit rujukan dalam beberapa makalah dan fatwa yang terdapat dalam laman-laman berbahasa Arab seperti Islam Online, Al-Islam.com, Islamqa.com dan lain-lain, aku telah berjaya menemui beberapa dalil dan pandangan ulama-ulama muktabar dalam membicarakan alam barzakh dan alam akhirat.

Terdapat satu hadis Rasulullah yang berbunyi:

ما من أحد يسلم علي إلا رد الله علي روحي حتى أرد عليه السلام
Maksudnya: Tiada seorang pun yang memberi salam kepadaku melainkan Allah akan mengembalikan ruhku sehingga aku menjawab salamnya. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud-Disahihkan oleh Albani)


Syeikh Muhammad Rashid Ridha, dalam menghuraikan persoalan ini mengatakan....

"Ramai orang yang mendalami agama tenggelam dalam membicarakan perkara-perkara ajaib dan tiada yang lebih ajaib daripada alam ghaib. Mereka berhujan dengan pelbagai riwayat hatta riwayat yang daif malah maudhu'. Lalu mereka menjadikan riwayat-riwayat tersebut sebagai qias dalam menerangkan hal ehwal alam ghaib. Di kalangan mereka ada yang menjadikan mimpi sebagai hujah sehingga apa yang mereka perkatakan dan apa yang mereka tuliskan diambil oleh orang yang lemah dan penuh kekeliruan dalam masalah agama. Di anataranya sehingga mendakwa bahawa mayat dalam kubur itu makan, minum dan bersetubuh dengan perempuan..."

"Satu hakikat yang diijmakkan oleh para ulama ialah bahawa kehidupan akhirat adalah daripada perkara ghaib. Apa sahaja yang disebutkan oleh nas-nas yang qat'i daripada Allah dan Rasul, kita mengimaninya tanpa menyelidiki kaifiatnya. Kita juga perlu percaya bahawa alam ghaib itu tidak serupa dengan alam nyata, maka ia tidak boleh diqiaskan dengan sesuatu apapun dalam dunia ini".

Penjelasan Yusuf Al-Qaradhawi dalam hal ini mungkin memperjelaskan lagi bahawa kehidupan alam kubur semestinya dengan ruh dan jasad. Menurut beliau, semua kitab samawiyah mengakui bahawa kehidupan barzakh adalah dengan ruh serta jasad, miskipun sesetengah golongan nasrani mendakwa kehidupan syurga hanya secara ruh sahaja. Dakwaan kehidupan barzakh dan akhirat hanya ruh adalah berakar pemikiran falsafah. Telah jelas dalam kitab injil maupun Al-Quran bahawa nikmat dan sengsara di akhirat adalah dari segi fizikal. Sebagai contoh firman Allah dalam Al-Quran, Surah An-Nisa, ayat 56:


كلما نضجت جلودهم بدلناهم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب
Maksudnya: "Setiap kali kulit mereka (ahli neraka) masak dibakar, kami gantikan dengan kulit yang baru supaya mereka terus merasa azab".

0 comments:

Post a Comment