Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Bumi Syria bumi yang dijanjikan.

June 14, 2013



Hari ini, Jumuat 14 Jun 2013 M  bersamaan 05 Syaaban 1434 H diistiharkan sebagai Hari Syria Sedunia. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi, Ketua Persatuan Ulama Antarabangsa telah mengisytiharkan demikian.  Ia adalah sebagai tanda keperihatinan ummat terhadap perjuangan rakyat menumbangkan rejim Bashar Al-Assad yang masih bergayut di tali reput kekuasaannya dan terus  membunuh rakyat sendiri. Kini saat getir buat perjuangan rakyat kerana soldadu Syiah dari Iran dan Hizbullah dari Lebanon mula memberi bantuan persenjataan dan ketenteraan kepada regim khianat tersebut. Bukan senang para Mujahidin melawan regim yang mendapat dokongan kerajaan dan pertubuhan Syiah tersebut. Namun, sokongan dan bantuan ummat akan menepis segala harapan dan cita-cita busuk mereka. 

Kini perjuangan rakyat menggulingkan pemerintah zalim kuku besi telah bertukar menjadi kebangkitan sentimen antara Ahli Sunnah dan Syiah. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi sendiri telah mengisytiharkan secara terbuka dalam sebuah khutbah jumuat yang disampaikan bahawa Hizbullah itu adalah Hizbus Syaitan dan Iran itu tidak ada kaitan dengan Islam sedikit pun. Mereka adalah musuh kepada Islam. Ini kerana merekalah yang berpakat untuk membantai rakyat Syria.

Kebenaran perjuangan Rakyat Syria  hampir disepakati oleh seluruh ulama dunia Ahli Sunnah. Para pejuangnya adalah tentera jihad yang terkorban syahid. Para mujahidin berdatangan dari cerok rantau dunia untuk bergabung sebagai tentera jihad membantu kebangkitan rakyat Syria. Membantu rakyat Syria tel;ah menjadi tuntutan dan menyokong perjuangan pejuang rakyat Syria dewasa ini adalah lambang di pihak mana kita berada.

Agak terkilan apabila di |Malaysia, dalam media massa, khususnya TV3 melebelkan mujahidin Syria sebagai pemberontak melawan kerajaan. Lebel sedemikian menggambarkan di tahap bagaimana pemikiran kerajaan Malaysia dalam menanggapi isu Syria. Sokongan tidak diberikan kepada rakyat yang bangkit menentang penguasa zalim,  tetapi kredit sokongan terus dipertahankan buat kerajaan yang khianat tersebut.

Sempena dengan Hari Syria Sedunia hari ini, mari kita mengenangkan kembali hadis baginda Rasulullah SAW mengenai bumi bertuah bernama Syam yang kini Syria adalah sebahagian daripadanya. Apakah janji Allah telah di depan mata dan mengapa lagi masih terpinga-pinga ragu? 

Daripada Abdullah bin Hiwalah Al-Azdi bahawa Sabda rasulullah SAW:

ﺳﺘﺠﺪﻭﻥ ﺃﺟﻨﺎﺩﺍً ، ﺟﻨﺪﺍً ﺑﺎﻟﺸﺎﻡ ، ﻭﺟﻨﺪﺍً ﺑﺎﻟﻌﺮﺍﻕ ، ﻭﺟﻨﺪﺍ ًﺒﺎﻟﻴﻤﻦﻗﺎﻝ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ: ﻓﻘﻤﺖ ﻓﻘﻠﺖ: ﺧِﺮْ ﻟﻲ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻘﺎﻝ:
( ﻋﻠﻴﻜﻢ ﺑﺎﻟﺸﺎﻡ ، ﻓﻤﻦ ﺃﺑﻰ ﻓﻠﻴﻠﺤﻖ ﺑﻴﻤﻨﻪ ، ﻭ ﻟﻴﺴﺘﻖ ﻣﻦ ﻏﺪﺭﻩ ، ﻓﺈﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺗﻜﻔﻞ ﻟﻲ ﺑﺎﻟﺸﺎﻡ ﻭ ﺃﻫﻠﻪ )
ﻗﺎﻝ ﺭﺑﻴﻌﺔ: ﻓﺴﻤﻌﺖ ﺃﺑﺎ ﺇﺩﺭﻳﺲ ﻳﺤﺪﺙ ﺑﻬﺬﺍ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻳﻘﻮﻝ:
ﻭﻣﻦ ﺗﻜﻔﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻪ ﻓﻼ ﺿﻴﻌﺔ ﻋﻠﻴﻪ

" Kamu akan mendapati ada banyak tentera. Ada tentera dari Syam, tentera dari Iraq dan tentera dari Yaman", Berkata Abdullah, lalu aku bangun dan membuat permintaan kepada Rasulullah SAW: 'Pilihkan tentera mana untukku Ya Rasulullah!". Lalu bersabda baginda: " Hendaklah kamu sentiasa bersama Syam, sesiapa yang tidak mahu bersama Syam, maka pergilah bersama Yaman dan minumlah dari tipu dayanya.* Sesungguhnya Allah telah memberi jaminan untukku bumi Syam dan penduduknya.

Berkata Rabi'ah: Maka aku telah mendengar Abu Idris menyebutkan hadis ini dan beliau telah menambah: " "Sesiapa yang dijamin oleh Allah maka Allah tidak akan mensia-siakannya"

(Hadis Saheh menurut Albani)



*Kurang pasti terjemahan ini. Akan disemak semula terjemahannya.



0 comments:

Post a Comment