Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Maulid anda bagaimana?

February 15, 2011


Tahukah anda bahawa sambutan Maulid Nabi bukanlah satu-satunya sambutan hari lahir yang dilakukan oleh orang-orang Islam? Terdapat berpuluh-puluh , malah beratus sambutan Maulid yang dilakukan untuk mengingati seseorang tokoh yang telah meninggal. Sambutan Maulid sangat popular di kalangan pengikut sesuatu tariqat. Tidak dapat aku mengingati berapa banyak nama syeikh yang sambutan Maulidnya dibuat oleh murid-murid yang mengkaguminya. Umpamanya tahun lepas, di Masjid Negara, satu Majlis Maulid & Haul Syeikh Abd Qadir al-Jailani telah diadakan. Bagi pengikut tariqat, mereka ada taqwim sambutan maulid buat mengingati syeikh-syeikh mereka. Dalam sambutan itu, dibacakanlah syair-syair "madah" yang memuji tokoh-tokoh mereka.

Mereka mendakwa inilah jalan kelompok Ahli Sunnah Wal Jama'ah.Berhujahkan bahawa kita perlu mencintai Rasulullah, maka dibuat Maulid Nabi. Kerana kita disuruh mencintai para ulama, maka para pengikut masyayeikh buat sambutan Maulid masyayeikh. Tanda cinta dijelmakan dengan pujian dan majlis Maulid.

Jumlah sambutan maulid yang berentetan ini mengelirukan aku. Apakah ini jalan ahli Sunnah Wal Jama'ah? Apakah ini pula cara meluahkan cinta dan kasih kepada nabi dan ulama? Orang-orang kafir Makkah mengungkapkan "madah" buat nabi dengan menggelarkannya "al-amin", namun mereka mengkufuri nabi Muhammad SAW. Malah, Abu Lahab, pada hari kelahiran nabi, dia membebaskan hambanya dan menyembelih unta untuk dikendurikan tanda gembira atas kelahiran nabi SAW. Namun, apakah Abu Lahab itu beriman dengan nabi? Tidak! Malah dia memusuhi nabi dan tergolong kalangan ahli neraka.

Kalau Maulid adalah jalan Ahli Sunnah, tentu nabi buat dan para sahabat buat. Para sahabat adalah contoh unggul Ahli Sunnah. Para Salafus Soleh pula adalah "al-Jama'ah". Mana Maulid yang dibuat oleh imam mazhab yang empat?  Mana pula Maulid yang dibuat oleh orang lain untuk mereka?

Mungkin ketika Maulid Nabi diperkenalkan, aku boleh memikirkan untuk menerimanya berdasarkan hujah positifnya. Namun, apabila aku melihat di sana ada beratus sambutan Maulid selain nabi, ternayatalah sambutan maulid ini adalah satu yang menimbulkan tandatanya dan mengelirukan. Apakah keperluannya maka sambutan Maulid Masyayeikh yang beratus jumlahnya itu diadakan?

Mengapa orang tak buat sambutan Maulid Abu Bakar r.a, Umar Al-Khattab r.a dan Uthman. bin Affan r.a? Sambutan Maulid Fatimah binti Rasulillah r.a, Ali r.a, Hasan r.a , Husain r.a, Zainab dan keturunan-keturunan mereka banyak sekali diadakan. Perangai siapa yang menyanjung keturunan Ali r.a berlebihan ini? Apakah ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jama'ah sejak zaman silam pernah beranggapan Ali lebih mulia daripada Abu Bakar, Umar Al-Khattab dan Uthman bin Affan?

Justeru, mengapa pendokong perjuangan Imam As-Shahid Hasan Al-Banna, Sayyed Qutb dan ratusan ulama pejuang lain yang terkorban dalam jihad mereka, tidak melakukan Maulid untuk mereka?  Kalau mahu dinilai pengorbanan untuk Islam, apa yang mereka lakukan adalah lebih besar daripada apa yang segala masyayeikh tariqat itu lakukan. Mengapa Maulid Masyayeikh dilakukan dan tidak Maulid para Mujaddid agama yang begitu berjasa?

Kepada siapa cinta kasih kita sepatutnya tumpah? Kepada mereka yang dicerca dan terkorban demi membela agama ini atau kepada mereka yang hidup terhormat tanpa cercaan dan mati dimaqamkan di bawah kubah agam?

Kalau kita boleh menerima sambutan maulid dengan kepelbagaian acaranya itu, maka janganlah mengata nista pula kalau anak kecil yang baru mencecah tahun-tahun awal hayatnya menngungkapkan peringatan buat ibu bapanya:

"Papa...mama...birthday saya tahun ni jangan lupa...",

Kuihnya mahu besar. Mesti ada lilin yang dipacakkan mengikut jumlah usia. Ada pula topi Santa Claus di kepala. Kemudian diiringi nyanyian lagu "happy birthday to you". Seterusnya ada "party".

Apakah sambutan Maulid Masyayeikh sahaja mahu diadakan? Kami juga mahu diadakan maulid untuk kami. Mungkin itulah ocehan anak-anak kecil itu...Apa kita nak kata?

Maulid anda bagaimana?

0 comments:

Post a Comment