Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Untung sabut timbul...

February 20, 2011


Asal batu tenggelam, asal sabut timbul. Sekalipun lama rakyat dan ummat Islam ditindas oleh penguasa taghut, apabila sampai waktunya, mereka akan kembali kepada asalnya. Berapa banyak lumpur yang dipalit ke kanvas ummat, ia tidak menghalang untuk tiba saatnya mereka bangkit kembali. bercahaya Ini sedikit komentar yang boleh aku rumuskan dalam menilai kebangkitan rakyat di Tunisia dan Mesir yang rata-ratanya adalah kaum muslimin.

Saat para pejuang Islam telah hampir buntu menemukan jalan menumpaskan penguasa taghut, ketika itulah Allah kirimkan pertolongannya. Sesungguhnya Allah itu maha besar dan maha bijaksana. Dia tidak pernah ketandusan cara untuk memenangkan hak dan menumpaskan kebatilan.Firman Allah SWT:


حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء وَلاَ يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ


Sehingga apabila para Rasul tidak mempunyai harapan lagi (tentang keimanan mereka) dan Telah meyakini bahwa mereka Telah didustakan, datanglah kepada para Rasul itu pertolongan kami, lalu diselamatkan orang-orang yang kami kehendaki. dan tidak dapat ditolak siksa kami dari pada orang-orang yang berdosa.
(Surah Yusuf:Ayat 110)

Wahai orang yang berjuang untuk agama Allah. Jangan kalian menyangka bahawa kalianlah yang memenangkan perjuangan untuk agamaNya. Dialah Allah yang memenangkannya. Jangan merasa ujub dengan strategi canggih yang anda susun. Dengan kerja kuat anda siang dan malam. Semua itu bukanlah yang memenangkan perjuangan Islam.

Lihatlah, bagaimana Allah tunjukkan di Tunisia. Kejatuhan pemerintahan "istibdadiyyah" selama berdekad  itu bukan hasil perjuangan jema'ah An-nahdhah pimpinan Rachid Ghanushi. Apa kaitannya dengan peristiwa seorang pemuda membakar diri membantah ketidakadilan pemerintah dengan Jema'ah An-Nahdhah?  Tiada! Peristiwalah itulah yang menjadi asbab lonjakan emosi ramai pemuda Tunisia. Sebahagian besarnya bukan  pun pemuda yang lahir dari tarbiah Jema'ah An-Nahdhah.

Bukan juga, kejatuhan Hosni Mubarak di Mesir kerana hasil perjuangan Ikhwanul Muslimin. Ikhwanul Muslimin telah ditindas habis-habisan sepanjang pemerintahan para taghut Mesir. Dunia Islam tidak melihat selain bahawa Ikhwanul Muslimin tidak mampu bangkit lagi di bawah pemerintahan taghut itu. Hanya istiqamah dan kelangsungan perjuangan mereka yang menjadi nafas hayat yang dibanggakan untuk jema'ah itu. Sebahagian besar daripada jutaan pemuda Mesir yang bangkit, bukan pendokong Ikhwanul Muslimin pun.

Tak kira mereka daripada Gerakan Islam atau tidak, apabila saatnya Allah ingin memenangkan Islam, Allah akan kembalikan mereka kepada asal mereka. Bahawa, asal Islam itu berjiwa merdeka. Malah itulah yang menjadi fitrah manusia. Allah hanya mencipta makarNya yang tidak terduga oleh sesiapapun.

Oleh itu, amatilah baik-baik kejadian kemenangan tak terduga ini. Insafilah bahawa di belakang semua ini ada campurtangan kuasa yang maha hebat. Usahlah mendabik dada saat menang. Bukan anda yang memenangkan perjuangan. Anda dimanahkan untuk menguruskan kemenangan itu. Uruslah dengan baik dan penuh ketakwaan. 

Di  Tunisia dan Mesir, Allah telah berikan sebahgian jalan kemenangan. Dengan rasa amanah dan ketakwaan jemaah Islam di sana, kemenangan yang belum matang itu hendaklah diterajui agar ia menjadi kemenangan Islam. 

Jemaah Islam di Malaysia, hendaklah ambil ingat...

0 comments:

Post a Comment