Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Solat hanya berniat

July 30, 2008


Ini bukan dongengan! Ini benar-benar ada. Sekitar bulan Nov tahun 2004, dalam bulan Ramadhan, aku keluar ke bandar selepas habis waktu persekolahan. Demikianlah, seperti hari hari sebelumnya, aku pergi membeli makanan buat berbuka puasa. Masyarakat Suluk mengistilahkan aktiviti membeli makanan buat berbuka puasa, khasnya di bazar Ramadhan sebagai “bersungkaian”.

Petang itu, sekitar jam 4.00 petang, aku mendapati kapal yang akan pulang ke Tanjong Batu masih lagi menunggu penumpang. Aku mengambil kesempatan untuk melaksanakan solat Asar di masjid Bandar Sandakan, masjid Syeikh Hasbullah At-Tohiri. Aku maklumkan kepada seorang penumpang penting kapal yang sedang menunggu penumpang memenuhi kapal ke Tanjong Batu agar menungguku.

Selepas solat asar, aku kembali ke tempat kapal penambang berlabuh. Kapal penambang itu masih di sana. Pakcik penumpang penting tersebut menunggu di atas pelantar pinggir kapal berlabuh.

“sudah sembahyang ustaz..?”, dia bertanya

Alhamdulilah…sudah…”, balasku.”pakcik sudah?”, sengaja aku bertanya kepadanya pulak miskipun aku agak pasti dia belum menunaikan solat. Ini kerana sebagaimana aku tinggalkan tadi demikianlah dia bila aku datang kembali.

“Kalau saya sembahyang sambil berjalan pun boleh…”., ujarnya

“Bagaimana tu…?”,aku bertanya.

“Pakai niat sahaja”,jawabnya selamba.

“Wah!mana boleh begitu…”,aku memprotes.

“Itulah…kena belajar…ustaz belum belajar lagi…”katanya.

Aku tak sempat membalas kata-katanya. Kapal sudah mula hendak bergerak. Aku dan pakcik itu pun segera celapak naik ke atas kapal. Bersesak-sesak dengan penumpang lain yang ramai, cerita tadi tamat begitu sahaja.

Namun, ia menjadi ingatan kepadaku bahawa kefahaman solat cuma pakai niat wujud dan bergentayangan dalam pegangan sebahagian orang di perkampungan semberang parairan Sandakan ini. Kefahaman bahawa solat boleh dengan niat sahaja merupakan cebisan-cebisan ajaran sesat yang membarah dalam masyarakat. Kejahilan terhadap sendi-sendi agama menyebabkan sebahagian orang menganut ajaran sebegini. Alangkah bahayanya jika ajaran seperti ini melakukan proses mengawan yang akan membiakkan pewaris.

Justeru, aku menjadikan cerita ini sebagai modal untukku mengingatkan kepada murid-muridku bahawa kewujudan orang yang berpegang dengan amalan solat hanya niat hendaklah diwaspadai. Mereka aku lebelkan sebagai gerigis-gerigis ajaran sesat yang tidak boleh diterima dan dipusakai kefahaman mereka. Semoga tiada lagi generasi baru yang berfahaman sesat ini.

abgkama
Catatan 2004 yang dipublishkan 2008

0 comments:

Post a Comment