Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Mana Lebih Baik?

July 25, 2008

Seorang sahabat surau yang tidak berapa istiqamah dengan solat jemaah Maghrib di surau meluahkan kemusykilan kepadaku.


“Isteri saya minta saya solat berjemaah bersamanya…tak benarkan saya ke surau…apa pandangan ustaz?”, dia bertanya dalam kesempatan sempit sebelum iqamat maghrib dilakukan.


“Jika kau solat jemaah di surau…isterimu juga mendapat pahala sebagaimana kau dapat…bukankah kita solat mahukan pahala…?”, aku memberi komen spontan.


“Jika solat bersama isteri itu lebih baik…tentu akan dilakukan oleh para lelaki terbaik ummat ini…tapi…mereka tidak berbuat begitu…”, tambahku.


Sahabatku terdiam. Iqamah telah dibacakan dan solat Maghrib akan dimulakan. Penjelasanku itu sampai di situ dan tidak sempat dikupas hingga ke titik muktamad. Aku berharap kalimah yang sedikit itu akan direnung oleh sahabat surau itu dan dia akan hadir istiqamah dalam solat berjemaah.


Persoalan solat di rumah bersama isteri ini bukan sahaja menghantui orang-orang awam yang tidak mendalami ilmu agama. Kedapatan para ustaz sendiri yang memberi alasan yang sama apabila ditimbulken persoalan mengenai keperluan menghadirkan diri untuk solat berjemaah.


Orang yang suka mengandalkan akal sebagai kayu ukur memang akan mencari alas an-alasan sepele sebegitu dan melupakan garis panduan berdasarkan sunnah baginda Rasulullah. Sebenarnya, cukuplah sirah Rasulullah sebagai cermin dalam persoalan ini. Umum mengetahui bahawa Rasulullah tidak pernah meninggalkan solat berjemaah di masjid padahal baginda mempunyai isteri yang ramai. Demikian para sahabat juga beristeri semuanya dan mereka sentiasa menghadirkan diri untuk solat berjemaah.


Kisah Abd Rahman bin Auf yang Cuma ketinggalan takbiratul ula dalam solat berjemaah disebabkan kesibukan urusan perniagaan patut menjadi renungan bersama. Abd Rahman bin Auf juga tentu punya isteri, tetapi sebab dia kehilangan sekali takbiratul ula solat berjemaah membuatkan dia amat menyesal dan mahu menggantikannya dengan infaq seluruh keuntungan perniagaannya. Rasulullah menegaskan bahawa sekalipun dunia dan isinya, dia tidak dapat menebus kerugiannya.


Demikian sikap para sahabat terhadap solat berjemaah, kenapa kini orang yang mengakui ahli sunnah wal jamaah boleh menuturkan kata-kata dan berbuat tidak sesuai dengan manhaj sunnah nabi dan para sahabat?


Banyak sekali hadis nabi yang bernada tabsyir dan tanzir dalam soal bersangkutan solat jemaah. Namun jika hati mahu menelan seribu alas an, tidak aka ada yang bisa mengenyangkannya. Alasan demi alasan akan terus dicari…


Semoga Allah memberikan daku hati yang istiqamah…


Amin…ya mujibas sailin…


abgkama
Lot 268,Taman fajar sandakan

0 comments:

Post a Comment