Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Nabi Minum Arak, Berjudi.

July 28, 2008

“Kita kerja nelayan ni susah sikit, kalau mahu puasa, nanti pergi laut, menyelam dalam air, pergi hutan, pegang duri, terluka, batal puasa…” dia mengeluh bercerita tentang puasa di depanku.
Aku tidak memberi ruang kepadanya untuk berceloteh panjang tak berpaksi kebenaran lalu aku menyampuk.
“Luka tak batal puasa, menyelam tak batal puasa, sengaja pun tidak batal, apa lagi tidak sengaja…”aku menegaskan.
Dia selalu sahaja mengeluarkan pandangan-pandangan pelik bersangkutan hal ehwal agama. Namun kebanyakannya menyalahi kebenaran.
Kononnya, dialah tokoh yang paling terkedepan dalam hal ehwal agama.
Namun, dalam pengamatanku, dalam banyak hal, dia tidak punya keupayaan yang perlu dalam persoalan agama. Malahan dia banyak menuturkan perkataan yang menyimpang dan berbahaya.
“Nabi pun pernah minum arak, pernah berjudi…itulah makanya hari ini kita menurut kelakuan nabi….”satu kali dia pernah menuturkan kalimat-kalimat itu. Aku menjadi emosi dengan sebab perkataannya tersebut.
“Dari mana pakcik dapat ilmu sebegini?”, aku menahan kemarahanku.
“Dari kitab kami…”jawabnya selamba.
“Kitab?Ada kitab menyebut begitu?tunjukkan kepada saya…saya mahu bawakan kepada pihak Majlis Ugama…”, aku mencabar sambil menyelitkan ancaman.
“”Tak bolehlah kalau begitu…”, Dia menolak untuk memberikan kitab yang dia maksudkan.
Aku tidak ingin lagi bercakap hal itu. Makin lama bercakap mungkin banyak hal lagi akan keluar dari mulutnya.Aku bangun dan meninggalkan kentin sekolah.
Abgkama
26 Okt 2004

0 comments:

Post a Comment