Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Jambori Amal Di Kampung Tampios, Ranau.

July 24, 2008



Pada 19-21 Mac 2008, aku bersama-sama teman-teman dalam medan dakwah berada di Nunuk Ragang, Ranau. Program tersebut dinamakan Program Mesra Desa, anjuran JAKIM Cawangan Sabah bersama JHEINS dan Yayasan Amal Malaysia. Kapasiti saya bersama-sama teman-teman adalah bernaung di bawah Yayasan Amal Malaysia. Kampung yang menjadi tumpuan kami dari Sandakan ialah Kampung Tampios, sebuah kampung pendalaman yang masyarakatnya dari bangsa Dusun. Selama 3 hari,Surau Kampung Tampios menjadi lokasi aktiviti dan penginapan kami.
Replika pohon Nunuk Ragang yang kini menjadi sejarah

Pelbagai aktiviti telah dijalankan. Ini termasuklah mengadakan lawatan muhibbah ke rumah-rumah warga Tampios tanpa mengira agama sambil menyampaikan sumbangan berbentuk beras dan barang-barang keperluan dapur kepada mereka. kami juga bergotong royong memperbaiki tangki surau,membuat laman berbatu di depan surau, mengadakan ceramah maulidur Rasul, mengadakan malam ramah mesra dan juga menumbangkan 2 ekor lembu untuk jamuan kepada orang kampung.
Kampung Tampios dulunya mojoriti penduduknya adalah muslim. Mereka diislamkan semasa zaman pengislaman beramai-ramai era Tun Datu Mustapha. Namun, oleh kerana pengislaman pada masa tersebut tidak disusuli dengan tanggungjaab mendidik, sebahagian besar penduduk Tampios telah keluar Islam dan menganut agama Kristian. Dari semakan rambang yang aku buat bersama beberapa kawan, hanya berbaki 5 keluarga yang masih kekal muslim berbanding keseluruhan penduduk kampung yang berjumlah sekitar 150 kelarga.
Sesungguhnya pengalaman di Kampung Tampios menyedarkan kami bahawa betapa kerdilnyanya kami dalam dakwah. Terlalu banyak kerja dan amat sedikit kudrat yang mampu ditegakkan. Bumi sabah memerlukan ramai pendakwah yang berani, ikhlas dan sanggup berkorban.
Di depan kita menunggu generasi baru Tampios yang perlu dicerna agar kembali kepada Islam setelah pengabaian merebut mereka daripada tunas-tunas akidah yang pernah ditanamkan.

0 comments:

Post a Comment