Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Lucut Kewarganegaraan

March 15, 2010

Dakwah para nabi menghadapi pelbagai ancaman. Di antara ancaman tersebut adalah penyingkiran dari negeri tumpah darah sendiri. Nabi nabi seperti Hud, Soleh, Lut, Syuaib, Musa dan nabi Muhammad SAW adalah sebilangan contoh para nabi yang menghadapi penyingkiran ini.

Menceritakan kisah nabi Syuaib, Allah menyebutkan dalam Al-Quran bagaimana ancaman penyingkiran dari negeri tumpah darah ini ditujukan kepada nabi Allah tersebut. Firman Allah SWT:




قَالَ الْمَلاُ الّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنّكَ يَشُعَيْبُ وَالّذِينَ آمَنُواْ مَعَكَ مِن قَرْيَتِنَآ أَوْ لَتَعُودُنّ فِي مِلّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ كُنّا كَارِهِينَ
Pemuka-pemuka dan kaum Syu'aib yang menyombongkan dan berkata: "Sesungguhnya kami akan mengusir kamu Hai Syu'aib dan orang-orang yang beriman bersamamu dari kota kami, atau kamu kembali kepada agama kami". Berkata Syu'aib: "Dan apakah (kamu akan mengusir kami), kendatipun kami tidak menyukainya?"
(Surah Al-A’raf: Ayat 88)



Penyingkiran dari negeri dalam bahasa hari ini "pelucutan kewarganegaraan".

Dengan angkuhnya, pemuka-pemuka jahiliyyah itu mengancam nabi Syuaib. 

Kalau tidak mahu tunduk kepada peraturan  negeri kami yang kami warisi dari nenek moyang kami, kamu tidak berhak mengaku sebagai rakyat negeri ini. Nyahlah kamu keluar dari negeri ini. Kalau tidak kami akan singkirkan kamu!

Nasib yang menimpa nabi Syuaib itu juga menimpa nabi-nabi yang lain. Mengancam untuk melucutkan kewarganeraan adalah mainan pemuka Jahiliyyah  sejak zaman dahulu. Jahiliyyah pada zaman mana sekalipun mempunyai watak yang sama. 

Beberapa waktu dahulu, suara-suara supaya melucutkan kewarganegaraan orang tertentu dikumandangkan berikutan sikap kederhakaannya kepada tata bernegara yang telah diletakkan. Dengan sewenangnya, seorang yang telah lahir dan menjadi rakyat negara ini diancam untuk dilucutkan kewargegaraan. Ini lah suara-suara kaum nabi Syuaib yang berkumandang sehingga ke zaman kini.

0 comments:

Post a Comment