Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Singkirkan keraguan dan tetapkan pendirian

April 3, 2009

Syaitan suka menebarkan keraguan. Demikian juga mereka yang berwalikan syaitan. Keraguan yang ditebarkan syaitan akan diberikan nama-nama canggih seperti kebebasan berfikir, persamaan hak, kebenaran semua agama dan berbagai-bagai selogan yang kekadang boleh memikat hati manusia. Sesungguhnya syaitan dan pendukungnya ramai dan punyajentera yang yang ampuh.

Demikianlah iktibar sepanjang sejarah. Namun, kemenangan sentiasa berpihak kepada hamba Allah yang membela agamanya. Cuma, kemenangan itu bukan mee segera yang boleh dicapai dengan mudah. ia memerlukan kesabaran dan perjuangan. Allah memberikan jalan panjang ke arah kemenangan agar hamba-hambanya dapat meraih sebanyak mungkin ganjaran dalam perjuangan.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW telah bersabda:
يأتي الشيطان أحدكم يقول من خلق كذا من خلق كذا، حتى يقول من خلق الله، فإذا وجد ذلك فليقل آمنت بالله ورسوله ولينتهي
"Syaitan akan datang kepada seseorang kamu dan dia akan berkata: Siapa menjadikan demikian itu? Siapa menjadikan demikian itu? Sehinggalah dia akan berkata siapa yang menjadikan Allah?Apabila kamu mendapati sehingga ke tahap itu, hendaklah berkata, aku beriman dengan Allah dan rasulNya dan cukuplah (usah melayani keraguan itu lagi)."
(Hadis Bukhari)
Sebab itu, kita perlu tetap pendirian. Kita berpegang dengan prinsip dan tidak akan goyah biar apapun yang melanda. Allah berfirman dalam Al-Quran:
الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكة أل تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنة التي كنتم توعدون
"Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: "Tuhan kami ialah Allah" Kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, Maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: "Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang Telah dijanjikan Allah kepadamu".
(Surah Fussilat: Ayat 30)

0 comments:

Post a Comment