Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2024

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Marina Mahathir bercakap tentang pakaian muslimah

April 15, 2009

Beberapa tahun lalu, kita kaget dengan kedungguan seorang bekas ketua polis negara yang menyatakan dalam Al-Quran tiada ayat yang menyebutkan keharaman judi. Dia mungkin jahil tentang Al-Quran dan mungkin juga hukum hakam Islam.
Bukankah dalam Al-Quran Allah berfirman:

يا ايها الذين امنوا إنما الخمر والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون

Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.

(Surah Al-Maidah: Ayat 90)

Allah tidak menyebut kalimah judi tapi kalimah "maisir". Itulah Judi.
Firman Allah dalam ayat yang lain:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya". dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir.
(Surah Al-Baqarah: Ayat219)
Kita merasa kasihan kerana masih ada orang sebegini dalam masyarakat Islam Malaysia yang semarak dengan pendidikan Islam. Kita juga rasa bersalah dan bimbang kalau-kalau dia jahil kerana kita tidak memberitahunya.
Terbaru, komen bernada yang sama keluar pula daripada seorang lagi. Dia adalah anak perempuan Mantan Perdana Menteri Malaysia. Dia mengatakan dalam Al-Quran tiada ayat yang menggariskan fesyen berpakaian bagi wanita muslimah. Hanya sekadar pakaian yang bersopan.
Memang yang namanya fesyen tak ada dalam Islam. Tetapi kita boleh katakan etika berpakaian. Al-Quran ada menggariskan etika berpakaian dalam Islam. Dia mungkin jahil tentang Al-Quran, tetapi ingin menjadikan al-Quran sebagai sandaran dalam percakapan kerana disedarinya bahawa orang Islam selalu merujuk kepada al-Quran
Bukankah dalam Al-Quran Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا

Hai nabi, Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, Karena itu mereka tidak di ganggu. dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

(Surah Ahzab: Ayat 59)

Sumber maklumat: The Star Online

Well-known Star columnist and activist Datin Paduka Marina Mahathir is also against the term Islamic fashion.

Marina Mahathir


“I object to it because it implies that those of us who don’t wear these types of garments, particularly if we don’t cover our heads, are not Muslims. I think everyone should dress modestly and that is enough. Dressing in ‘Islamic fashion’ does not mean you are a better Muslim than one who does not.”


Like Rizalman, she feels religion and fashion should not be mixed: “Religion and fashion are two separate worlds. Yes, I think women have a right to dress in any way that pleases them and be modest about it as well. But I don’t think it needs to be called fashion. If it is fashion, not only is it by definition attention-getting but it’s also fleeting and transient and requires you to change every so often, even when there is no reason to.


“Following fashion can enslave you too. Does the Quran give fashion guidelines? No, it just tells us, men and women, to behave modestly. God is beyond fashion.”


Marina points out that “our mothers and grandmothers have been wearing traditional dress all their lives, so are we now saying that they are not Islamic?


“I think we should dress in our own custom and fashion, suitable for our climate. I am sometimes surprised that the people who fight so hard for the Malay language because without it, our culture will die, are so much less interested in preserving our own traditional costumes and daily wear.”

0 comments:

Post a Comment