Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

Ya ma'syarasy syabab....

April 19, 2009

Perkataan ini aku tujukan buat diriku dan juga kepada sahabat-sahabat para pemuda...
Berilah sedikit masamu, kalaupun tidak mampu setengahnya atau seluruhnya kepada perjuangan memperkukuhkan jaringan Islam dalam masyarakat agar dengan itu akan lancarlah dakwah dan agama Allah dapat ditolong. Sesiapa yang menolong agama Allah, Allah berjanji akan menolongnya kembali dan meneguhkan kedudukannya.


Firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

Wahai orang yang beriman...jikakamu menolong agama Allah,pasti Allah akan menolong kamu dan meneguhkan kedudukan kamu.

Apakah ada pekerjaan yang lebih mulia daripada membantu agama Allah?
Membantu dengan seikhlas-ikhlasnya, bukan mengharapkan pamrih buat mengisi perut atau buat memperbanyakkan kekayaan harta.

Kita amat sibuk dengan tugas harian masing-masing. Kita sibuk mencari razeki buat membahagiakan keluarga. Kesibukan itu tidak akan ada penamatnya melainkan kematian. Apabila sudah mati, kita tak diperlukan lagi buat membantu agama Allah.


Kita hanya diperlukan oleh tanah dan cacing. Kita akan dilupakan, kecuali kalau kita sebagaimana yang digambarkan dalam sebuah firman Allah SWT:


أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِى النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِى الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الأَمْثَالَ


Ia menurunkan air (hujan) dari langit, lalu membanjiri tanah-tanah lembah (dengan airnya) menurut kadarnya yang ditetapkan Tuhan untuk faedah makhlukNya, kemudian banjir itu membawa buih yang terapung-apung. Dan dari benda-benda yang dibakar di dalam api untuk dijadikan barang perhiasan atau perkakas yang diperlukan, juga timbul buih seperti itu. Demikianlah Allah memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan yang salah. Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.

(Surah Ar-Ra'du: Ayat 17)

Marilah kita berpadu tenaga, merencana, menggerakkan dan mengorbankan segenap keupayaan buat melestarikan sebuah perjuangan....perjuangan yang dirintis para ambiyaa dan disinambungkan oleh para sahabat dan salafus soleh.

Di pundak kita terpikul amanah ini....jika kita cuaikannya....beratlah persoalan yang terpaksa kita tanggung di hari kemudian!

2 comments:

Nur Kamal Moong said...

Allah hu akhbar!!

Saya selalu mengikuti perkembangan Ust. Teruskan berkarya, pasti saya tidak akan jemu utk mentelaah..

Abgkama said...

Di mana anta kamal?

Post a Comment