Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI


Waktu Malaysia

TUKAR PASWORD YES

Sinar Harian

LOGIN AKAUN YES

Sinar Harian

e-Operasi

Sinar Harian

LOGIN SPLG

Sinar Harian

SAPS NKRA

Sinar Harian

HRMIS

Sinar Harian

APDM

Sinar Harian

e-Penyata Gaji

Sinar Harian

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket

Rujukan

GENERASI YANG AKAN MERAIH KEMENANGAN

January 29, 2009

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang Telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merobah (janjinya),
(Al-Ahzab:23)
Ketika ditanya para wartawan, kanak-kanak seusia 7 -10 tahun berbicara dengan fasih sekali mengenai perjuangan dan mati syahid. Kanak-kanak seusia tersebut di Malaysia hanya mampu berbicara tentang Utramen, Doremon, Power Ranger, Dragon Ball dan seribu satu khayalan yang diciptakan menerusi racun filem. Itupun dengan kata-kata yang tergagap-gagap dan bahasa yang rendah mutunya. Berbeza dengan anak-anak Palastin yang berbicara dengan bahasa yang indah, tersusun dan penuh idealisme. Sesungguhnya mereka adalah anak-anak kelahiran asam garam perjuangan intifadhah yang makan masa bertahun. Kalangan mereka ada yang telah mencecah usia kepemudaan yang sudah matang dengan perjuangan.
Sedang para ibunya berbicara tak seperti suri rumah yang kita kenali di Malaysia. Malah tidak seperti wanita-wanita berpendidikan tinggi dan berkerjaya yang banyak berbicara tentang resipi makanan dan alat perhiasan kewanitaan.
Aku sungguh terpesona menonton kata-kata seorang ibu yang kehilangan anaknya sebagai bunga bangsa dan agama yang syahid.
"Mereka (yahudi) boleh membunuh anak-anak kami, tapi kami akan melahirkan ratusan lagi anak-anak yang akan meneruskan perjuangan, kami berbangga anak kami syahid...!".
Subhanallah....Sesungguhnya mereka adalah para ibu yang hebat. Ibu kepada para pejuang dan syuhada.
Alangkah berbezanya dengan ibu-ibu kita yang mengisi kerana kaki anak tercucuk duri! Ibu-ibu yang menangis kerana anak yang gagal dalam peperiksaan!
Sesungguhnya kita jauh lebih rendah dari seorang anak kecil Palastin yang mara dengan berani di hadapan kereta perisai Israel dengan menggengam batu di tangan.
Sedarlah kerdilnya diri kita dalam perjuangan...wahai sahabat. Semoga Allah mengangkat harkat perjuangan kita setara generasi baru Palastin!

Mereka, generasi Palastin sedang mara di medan juang. Mereka sedang mengungkapkan dengan lisanul hal mereka:

اللّهُمَّ أَنْتَ عَضُدُنا، وَأَنْتَ نَصيرُنا، بِكَ نحولُ وَبِكَ نصولُ وَبِكَ نقاتِل
"Ya Allah...Kaulah sandaran kami, Kaulah Penolong kami, dengan namaMu kami berusaha, dengan namaMu kamu mencapai matlamat kami, dan dengan namaMu kami berperang".

0 comments:

Post a Comment