Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

FEUDALISME YANG MENINDAS FIKIR

September 22, 2013

Sebuah pertarungan epik antara Hang Tuah dan Hang Jebat boleh dilihat daripada perspektif pertembungan politik Melayu dewasa ini. Sebahagian Melayu yang masih tebal dengan semangat kebangsaan Melayunya, cenderung untuk melihat eksetiaan Hang Tuah sebagai model dalam membentuk sikap rakyat kepada pemerintah. Manakala, sebagahian yang lain pula cenderung untuk menjadikan Hang Jebat sebagai ikon watak baru yang berjiwa merdeka dan terlepas dari hempap feudalisme yang sekian abad mewarnai pemikiran Melayu.

Hang Tuah berbisik untuk diri sendiri tatkala misinya membunuh hang Jebat telah berjaya diselesaikannya:

" Tuah yang salah atau Jebat yang benar"

Keraguan Tuah sebenarnya kegelisahan Melayu yang terus bersiponggang sepanjang zaman. Namun, setiap bangkit jiwa ksatria Melayu untuk hidup sebagai manusia yang berfikiran, ada sahaja kelompok mandom yang cuba menindas otak fikir dan memulangkan Melayu ke status qou budaya fikir bangsanya.

" Melayu bangsa bersopan, Melayu tidak pernah derhaka raja...dari mana kalian petik budaya demonstrasi ini", seorang pelawak rasis cuba mengimbau saat-saat manis feudal dan menangisi kehilangan daulat Melaka kerana pengkhianatan Si Kitol.

Ya, Melayu yang tidak pernah menjelajah dunia seperti zaman Sultan Mansur Syah, memang tidak tahu erti kebebasan bersuara. Suara kerajaan Melaka hanya diwakili oleh kelompok istana dan suara itu bergenderang sampai ke Tanah Sunda sehingga memungkin kerajaan Majapahit sudi menyerahkan ratu Galoh Cendera Kirana buat menjadi isteri sultan.

Itu adalah zaman sungai fikir manusia berhenti mengalir. Zaman feudal memang mengajar rakyat supaya berfikir dalam kerangka yang sudah dirangka. Berfikir di luar kerangka itu akan dianggap jenayah. Sementara kerangka fikir yang diberikan buat bangsa Melayu itu pula kerangka yang terbatas.

Dunia barat pada zaman feudal menguasai mereka, pun tidak boleh berfikir. Tetapi feudal Barat bukan macam feudal Melayu. Feudal Barat lebih kompleks dengan pengusaan gereja yang merajai para raja. Mereka dihalang berfikir oleh kelompok agamawan yang menggunakan feudalisme rakyat untuk melestarikan pengharaman berfikir.

Apakah zaman moden ini orang perlu kembali semula ke awal zaman untuk jadi baik? Lantas, berfikir dianggap jenayah?

0 comments:

Post a Comment