Pemilik Blog

Pemilik Blog
Ust Kama (PerenungLangit)

TAQWIM HIJRI

Waktu Malaysia

WAKTU SOLAT

TEACHERS ONLINE

IDME E-OPERASI SPLKM HRMIS EHASIL PenyataGaji apdm NKRA(KEBERHASILAN) FROG VLE Pajsk

PDPR 2021

Blog PDPR PDPR Kedah SpKedah Hantar RPH SKSS

LAMAN ARAB

AL_QARADHAWI Al-Meshkat Islamweb Islam Online LiveIslam Soidul Fawaid Toriqul Islam Al-Islam Islamqa Multaqa Ahlul Hadis Toriqut Taubah Zadul Ma'ad Mausu'ah Al-I'jaz Al-Ilmi Nidaul Iman Lahaonline Sahab.net Al-Sunnah.com Al-Sunnah.com

PORTAL PILIHAN

AKSESORI

Facebook BOX.NET Youtube Imageshack Babylon translation Merriam Webster Online Kamus Online Bahasa Arab Online Dictionary: English-Malay Ujia Kecepatan Menaip Mediafire Rapidshare 4Shared Ziddu Slide Filehippo 2Shared 2Shared PDFChaser MIXPOD Al-Ma'ani EVERNOTE BOX.NET Photobucket Photobucket Photobucket Unit Coverter

Rujukan

Watak Qarun Zaman Kini.

April 1, 2012



Watak manusia sama sepanjang zaman. Watak orang jahat dewasa ini sama sahaja dengan watak jahat orang zaman lampau. Demikian pula watak orang baik di zaman kini ia sama dengan watak orang baik di zaman lampau. Raja dan pemimpin yang jahat di zaman kini tidak jauh beza dengan raja Firaun, Namrud dan lain-lainya di zaman lampau. Demikian pula,watak orang kaya dewasa ini tidaklah berbeza dengan perangai orang kaya di zaman dahulu.

Lihat sahaja perangai Qarun, seorang hartawan zaman lampau. Dengan angkuh dia berkata, sebagaimana firman Allah SWT:

قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِي


“Berkata Qarun, sesungguhnya aku dikurniakan harta yang banyak ini adalah hasil daripada pengetahuanku”
(Surah Al-Qasas: Ayat 78)

Kita dengar bagaimana orang kaya hari ini dengan angkuh berkata bahawa kekayaannya adalah kerana kemahirannya menguruskan ekonomi. Masih terngiang-ngiang dalam ingatan saya bagaimana satu ketika dulu, pemimpin negara mendakwa kemakmuran negara adalah hasil pengurusan ekonomi yang cekap.Dakwan bahawa kekayaan, kemakmuran diri atau organisasi adalah disebabkan kelebihan diri adalah pernqagai Qarun. Perangai itu akan terus menjadi tauladan sepanjang zaman bagi orang kaya yang kupa diri.

Lihat kepada skop yang lebih spesifik, ada kalangan kita yang mendakwa kerjaya yang kita perolehi adalah hasil pelajaran yang dimiliki.

"Saya dapat kerja ini kerana saya ada ijazah!", dakwa seorang mahasiswa yang menjadi eksekutif syraikat Petronas.

"Pendapatan yang banyak saya dapat ini kerana kerajinan saya bekerja!", balas seorang yang berjaya dalam kerja sampingan sebagai peniaga jualan langsung.

Watak Qarun terus wujud dalam pelbagai versi sepanjang zaman. Waspadalah diri agar tidak menjejaki Qarun dalam memahami kekayaan dunia yang diperolehi.

0 comments:

Post a Comment